Bron: IWNederland.nl
Arbeidsongevallen, al jarenlang een doorn in het oog van de overheid en inspectie SZW. Nog steeds neemt het aantal arbeidsongevallen jaarlijks toe en zijn jongeren (vooral jongens) tussen de 15 en 24 jaar relatief vaak slachtoffer van ongelukken tijdens werk. De bouw staat daarbij hoog aan de top als het gaat om fatale ongevallen.
Hoe zit het nu precies?
Het zorgen voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden is in eerste instantie een verantwoordelijkheid van bedrijven. Zij zijn verplicht om de gevaren voor de gezondheid in kaart te brengen door het maken van een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Van daaruit wordt er een Plan van Aanpak gedestilleerd met als doel de risico’s voor de medewerkers terug te brengen. Het hebben van een RI&E is wettelijk verplicht, maar minder dan de helft van de bedrijven (bron: inspectie SZW) heeft een RI&E waarbij het overgrote deel bestaat uit kleine bedrijven. Neem daarom uw verantwoordelijkheid en zorg ervoor dat u een actuele RI&E (en plan van aanpak) heeft voor uw bedrijf.
Hoe zit het met jongeren?
De overheid zegt hier het volgende over:
“als je 16 of 17 jaar bent, mag je bijna elk soort werk doen. Maar geen gevaarlijk werk. Je mag bijvoorbeeld niet werken met gevaarlijke stoffen en het werk mag je niet verhinderen om naar school te gaan. Er zijn werkzaamheden die je wel mag uitvoeren, maar dan alleen onder deskundig toezicht. Werkgevers moeten aan de eisen van de Arbowet voldoen.”
Duidelijk, toch? Hmmm…. Niet helemaal of helemaal niet?
Voor meer details zie: link
Wat wel belangrijk is dat de werkgever de risico’s in kaart brengt voor de 16 en 17 jarigen.
IW Zuid-Oost heeft die verantwoordelijkheid en in ons plaatsingsdocument staan alle risico’s benoemd en door het document gezamenlijk te tekenen verleggen wij die verantwoordelijkheid naar onze participanten. Daarnaast zorgen wij ervoor dat onze IW-er bekend is met die risico’s en het is tijdens elk bezoek van de begeleider van IW onderwerp van gesprek.
Naast de administratieve verantwoordelijkheid zorgen wij ervoor dat alle IW-ers een VCA diploma behalen en spreken we in elke praktijkles over veiligheid en organiseren we toolboxen, alles om de IW-ers bewust te maken dat veilig werken bitter noodzakelijk is.
Gebeuren er dan geen ongelukken met IW-ers?
Helaas, er gebeuren nog te veel ongelukken met IW-ers en dat varieert van een verstuikte enkel, tot aan een doorboord trommelvlies (ja, ook dat gebeurt) of een snij incident met een paar hechtingen. Is dat te voorkomen? Jazeker, dat is te voorkomen. Mijn stellige overtuiging is dat we (de hele branche) meer moet focussen op de LMRA (laatste minuut risico analyse), een moeilijke afkorting voor “eerst denken en dan doen”. We kennen de LMRA allemaal vanuit de VCA en door die steeds consequent toe te passen kunnen we veel ongevallen voorkomen.
Mijn advies: “voordenken in plaats van nadenken” zorgt voor “better safe than sorry”.
Veel werkplezier en ben voorzichtig!