Over vijf jaar nul doden door vrachtwagens

vr 22 mei 2015, 21:27
door Gijsbert Termaat

Hoogeveen –
Over vijf jaar vallen er geen doden meer door ongevallen met vrachtwagens. Door technische en innovatieve aanpassingen in de truck, wordt het risico op ongevallen zo beperkt dat er vrijwel schadevrij gereden kan worden.

Dat voorspelt Arjan Bos, directievoorzitter van de grootste transportverzekeraar van ons land, TVM verzekeringen, in een gesprek met De Telegraaf.

Door slimmer gebruik te maken van nieuwe technische snufjes en al bestaande data in een truck, is het mogelijk persoonlijke fouten van een bestuurder tot het minimum te beperken. Onoplettend rijgedrag wordt daarmee onmiddellijk gesignaleerd en gecorrigeerd. Daardoor zal alleen al het aantal dodelijke slachtoffers spectaculair dalen tot nul, terwijl het met gewonden dezelfde kant op zal gaan, meent Bos, die zegt dat 95% van de incidenten te wijten is aan persoonlijk falen.

Ongevallen

De afgelopen week was het weer flink raak op de snelwegen met een aantal ernstige ongevallen. Daarbij kwamen in totaal zeker twee truckers om het leven. Het leidde op diverse plaatsen tot ernstige files en langdurige wegafsluitingen.

Toch wordt het de laatste jaren al wat veiliger in de transportsector, blijkt uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. In 1980 vielen nog 265 doden, een aantal dat in 1990 daalde naar 202 slachtoffers. Tien jaar later was dat verminderd tot 149 en in 2010 verder gedaald naar 64 mensen die de dood vonden bij een ongeval waar een truck bij betrokken was.

Geen doden lijkt wellicht een utopische gedachte voor veel mensen, maar het is gewoon mogelijk. Ook nog eens tegen geringe kosten, want ik denk dat het hooguit een paar honderd tot maximaal tweeduizend euro gaat kosten om een truck volledig op te tuigen met waarschuwingssensoren. Dat betaalt zich snel terug, want een ongeval en dus een dag stilstaan, kost vele malen meer, stelt Bos.

Een gedachte over “Over vijf jaar nul doden door vrachtwagens”

  1. Leven vrachtwagenchauffeur staat stil na dodelijk ongeval [+foto]
    WINSCHOTEN – Dat een ernstig ongeval een grote impact kan hebben op een vrachtwagenchauffeur, weet de chauffeur die afgelopen zaterdagochtend 16 mei betrokken was bij het ongeval op de Sint Vitusholt in Winschoten, maar al te goed. Een zeer verwarde man pleegde daar zelfmoord onder de wielen van de vrachtwagen.

    “Hij wilde zich eerst vóór de vrachtwagen van het leven beroven”, vertelt de chauffeur, die anoniem wenst te blijven (zijn naam is bekend bij de redactie, red.). “Maar ik remde en zag hem weglopen. Gelukkig, dacht ik. Toen bedacht hij zich en nam een snoekduik achter mijn wagen, hij dook zo onder de trailer. Ik sprong de trailer uit, maar hij was onder de wielen terecht gekomen. Het was meteen duidelijk dat hij dat niet had overleefd.”

    De chauffeur heeft zelf de hulpdiensten gebeld. Die kwamen heel snel ter plaatse. “De man heeft gedaan wat in zijn beleving juist was, ik koester absoluut geen wrok. Maar het hakt er wel in. Meer dan ik zaterdag zelf dacht. De politie zei tegen mij dat het goed zou zijn Slachtofferhulp in te schakelen. Dat heb ik in eerste instantie afgeslagen, maar ik heb ze nu toch uitgenodigd.”

    ‘Ik ben de controle kwijt’

    De chauffeur is er helemaal beduusd van. “Als zoiets gebeurt, dan kun je niks. Het overkomt je. Ik zie steeds weer dat beeld voor me, dat ik hem daar zie liggen. Je hebt iemand doodgereden, je kunt er niets aan doen, maar het is wel gebeurd.”

    De chauffeur werkt via een uitzendbureau en is nu op therapeutische basis aan de slag. Hij is met een andere chauffeur meegegaan op zijn eigen wagen, om te kijken hoe het voelt. “Dat ging niet goed. Ik riep bij elke hond en elk kind dat ik zag lopen: pas op! Ik ben gewoon de controle kwijt. Daar word je je heel bewust van: je hebt absoluut niets te zeggen over wat een vrachtwagen kan aanrichten. Je kunt zo’n auto besturen en overal om denken, maar dit gebeurt je gewoon.”

    ‘De film draait nog volop’

    Een ander maakt de keuze om zijn leven te beëindigen, maar daardoor staat het leven van deze chauffeur even stil. Ook met de vele vragen naar details over wat er is gebeurd, kan hij niet goed omgaan. Mensen die foto’s willen zien van de man die zelfmoord heeft gepleegd. Hij zou wel willen dat hij het beeld uit zijn hoofd kan wissen. Maar dat lukt niet.

    “De politie belde gisteravond nog en zei: ‘hij zag er nog redelijk uit’. Nou, ik vind absoluut van niet. Misschien zeiden ze het om mij gerust te stellen.” Het nieuwtje is er inmiddels al vanaf en de chauffeur heeft het gevoel dat zijn omgeving vindt dat het nu maar afgelopen moet zijn, “maar voor mij draait de film nog volop.”

    “Je verbeeldt jezelf: ik kan overal mee rijden. Ik kan goed met vrachtwagens overweg, heb door heel Europa gereden en zelfs jaren rijles gegeven op die wagens. Ik heb zelfs mensen begeleid die zo’n klapper meegemaakt hebben. Maar ik heb daar nu zelf niets aan. Ik slaap verschrikkelijk slecht, ik ben de controle kwijt. Het is mij pijnlijk duidelijk geworden: ik heb niks te vertellen in zo’n vrachtwagen.”

    ‘Langs de schaduw van jouw wanhoop overwoekert het besluit’

    Hoe lang het zal duren voor de chauffeur weer alleen op zijn vrachtwagen zal durven rijden, weet hij niet. Hij doet zijn best, maar geeft toe het niet alleen te redden. Hij heeft bij zijn verwerking steun aan een citaat uit een conference van cabaretier Hans Teeuwen: ‘Langs de schaduw van jouw wanhoop overwoekert het besluit’.

    Nasleep

    De chauffeur heeft inmiddels bezoek gehad van Slachtofferhulp. Ook de politie heeft goed contact met hem gehouden na het ongeval. Zijn opdrachtgever leeft helemaal mee en van het uitzendbureau kwam iemand een bloemetje brengen. Waar de chauffeur, naast het meemaken van zo’n ernstig ongeval, nog wel vreselijk mee zit: zijn weekcontract bij het uitzendbureau werd niet verlengd.

    Men verleent naar eigen zeggen wel alle medewerking bij zijn herstel en re-integratie, “Maar zondag stond het ontslag al wel zwart-op-wit”, aldus de chauffeur. “Bij zaterdag 16 mei stond ‘ziekmelding’ en bij zondag 17 mei ‘einde contract’. Dat zit mij vreselijk dwars: hier kan ik toch niets aan doen?”

    Over de arbeidsrechtelijke gevolgen van dit dodelijk ongeval voor deze chauffeur wijden wij een apart artikel.

    Nieuwsartikel geplaatst op 22-05-2015 12:09 door Tine van Knijff- van Hijum

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *