Oud-buschauffeurs: Er zijn veel collegas overleden, hier klopt iets niet

Van Yvonne Verkaik – 8 oktober 2015

‘Ze vinden ons een stelletje lastpakken bij het GVB (Gemeentelijk vervoersbedrijf Amsterdam). Maar we hebben niets te verliezen. We willen dat onderzocht wordt waardoor al die collega’s ziek zijn geworden of waar ze aan zijn overleden.’

We zijn bij Theo van Wijnkoop en Leen Stikvoort van het Comité Asbest en Dieseldampen GVB Amsterdam (CAD), twee rasechte Amsterdammers met het hart op de tong. We komen met hen in contact na onze laatste uitzending in het dossier Ziek door mijn werk over beroepsziekten bij de brandweer.

Open brief aan burgemeester Van der Laan

Naar aanleiding van die uitzending stuurt de Amsterdamse burgemeester Van der Laan een brief naar de gemeenteraad waarin hij zegt bij de Haagse politiek te gaan pleiten voor erkenning van kanker als beroepsziekte bij de brandweer. Hij denkt dat hiervoor meer aandacht op landelijk niveau nodig is. En juist die inzet en ondersteuning van burgemeester Van der Laan wil het Comité Asbest en Dieseldampen GVB Amsterdam (CAD) ook, ze sturen hem een open brief:

‘Heel terecht springt u in de bres voor de Brandweer, het CAD juicht dit dan ook zeer toe, nog meer zouden wij juichen als u zich ook sterk maakt voor het GVB personeel.’

‘Mogelijk 250 bus-en trambestuurders ziek’

Daar willen we meer van weten en daarom spreken we af met de oud-GVB’ers. Want wat is er precies aan de hand? Waarom die oproep aan de burgemeester? ‘Ik hoorde steeds vaker dat er weer een collega ziek was geworden, meestal ging het om longkanker. Op een gegeven moment dacht ik, het zijn er te veel, hier klopt iets niet,’ zo vertelt Theo van Wijnkoop.

Samen met zijn oud-collega Leen Stikvoort voert hij al 3 jaar een strijd met hun voormalige werkgever. Volgens hen zijn mogelijk ruim 250 bus- en trambestuurders ziek geworden door asbest of als gevolg van het werken in dieseldampen. ‘Van de monteurs is nog maar een enkeling in leven en bij de buschauffeurs is er een kaalslag. En de mensen die nog wel in leven zijn hebben COPD of kanker,’ aldus Van Wijnkoop.

De mannen vinden dat ze de afgelopen jaren niet serieus genomen zijn door de GVB, maar ook niet door de gemeente. Vandaar de open brief aan Van der Laan. ‘We weten natuurlijk zelf ook niet of die mensen allemaal ziek geworden zijn door het werk bij het vervoersbedrijf. Maar we willen dat het onderzocht wordt. Als erkenning voor de nabestaanden en om te voorkomen dat de huidige werknemers ziek worden,’ aldus Stikvoort en Van Wijnkoop.

Wereld Gezondheidsorganisatie

Als we ze vragen hoe terecht hun zorgen over dieseldampen zijn, wijzen ze ons op een rapport van de Wereld Gezondheidsorganisatie. Op de website van het kankerinstituut van de Wereld Gezondheidsorganisatie staat dat in juni 2012 de classificering van uitstoot van dieselmotoren opgeschaald is van mogelijk kankerverwekkend naar kankerverwekkend voor mensen :

‘The International Agency for Research on Cancer (IARC), which is part of the World Health Organization (WHO), today classified diesel engine exhaust as carcinogenic to humans (Group 1), based on sufficient evidence that exposure is associated with an increased risk for lung cancer.’

Theo zelf is ook ziek, hij heeft last van zijn longen. ‘Die dieseldampen zijn slecht voor je, zelfs de WHO bestempelt het nu als kankerverwekkend. En daar hebben we jaren aan blootgestaan.’ Leen Stikvoort vult hem aan en legt ons uit hoe het er ’s ochtends aan toe ging bij het ophalen van de bus: ‘Je moet je voorstellen dat in die garage in Amsterdam er 150 diesels stonden te dampen, het stond daar zwart van de rook. Dat kan niet goed zijn.’

Help ons verder in het onderzoek

Dieseldampen als oorzaak van een beroepsziekte. Hoe terecht is deze claim? En wat vinden het GVB en de gemeente van de beweringen? Voor het dossier Ziek door mijn werk gaan we dit verder uitzoeken. Maar u kunt ons ook helpen in het onderzoek. Klopt het wat Stikvoort en Van Wijnkoop beweren? Zijn er inderdaad veel werknemers binnen het openbaar vervoer ziek geworden door dieseldampen? Zijn ze terecht bezorgd? Heeft u zelf bij een openbaar vervoersbedrijf gewerkt en bent u mogelijk ziek geworden door uw werk? Of bent u deskundig op het gebied van dieseldampen? Melden kan via  tipformulier

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *