Nog even snel langs de spoorboom: dit jaar al 7 doden door ’risicogedrag’

Overgenomen van: De TELEGRAAF; door: Koen Nederhof

Prorail komt met een campagneSteeds vaker worden mensen door hun eigen risicogedrag gegrepen door een trein. Dit jaar alleen al zijn zeven doden gevallen op overwegen door wat ProRail ’risicogedrag’ noemt. Mensen glippen onder spoorbomen, slalommen eromheen of negeren rode lichten, met vreselijke gevolgen.

Spoorbeheerder ProRail zit met de stijging van het aantal ongelukken in de maag. „Dit is een trend waar we niet gelukkig mee zijn”, zegt een woordvoerster. De statistieken die ProRail bijhoudt, spreken boekdelen. Jarenlang daalde het aantal doden door risicogedrag gestaag naar slechts één in 2022. Maar in 2023 waren het er vijf, en dit jaar dus al zeven. Tegelijk daalt het totaalaantal aanrijdingen, mede doordat er steeds minder onbewaakte overwegen zijn. Oftewel: het aandeel ongelukken op overwegen door risicogedrag maakt een steeds groter deel uit van het totaal. En van alle bijna-aanrijdingen is inmiddels de helft van het aantal incidenten te wijten aan risicogedrag, aldus de zegsvrouw.

Op beelden die zijn gemaakt bij overwegen, laat de spoorbeheerder desgevraagd zien hoe mensen zich in de nesten werken. Zoals een filmpje van een jongen met blauwe paraplu die in de stromende regen net voor een aanstormende intercity langs rent. Anderhalve seconde later rennen of even uitglijden en het was misgegaan. Of een video van een wielrenner die denkt wel te kunnen oversteken als een trein is gepasseerd, en vervolgens net op tijd kan stoppen voor een trein die van de andere kant aan komt gedenderd. „Het zijn vaker fietsers en voetgangers die dit doen. Met een auto is het toch lastiger slalommen. Maar ze lopen ook een groter gevaar omdat ze kwetsbaar zijn”, zegt een woordvoerster.

Vaker wel dan niet dodelijk

De aanrijdingen met risiconemers zijn vaker wel dan niet dodelijk, blijkt uit de data. Bovendien brengen de slachtoffers ook anderen in gevaar. Reizigers en personeel in de trein lopen risico, maar ook omstanders of andere verkeersdeelnemers kunnen gevaar lopen. Bij een aanrijding worden zij ook met vaak akelige beelden geconfronteerd, net als machinisten en incidentenbestrijders die worden opgeroepen.

Om automobilisten, brommerbestuurders en andere ’kentekenhouders’ te ontmoedigen de rode lichten te negeren, plaatst ProRail steeds meer flitspalen bij overwegen. Die leveren boeteregens op. Het langzame verkeer, zoals voetgangers en fietsers, valt echter niet te flitsen. Vandaar dat ProRail met een speciale campagne komt om ook hen duidelijk te maken dat ze spelen met hun leven. „Er is geen goede reden het rode licht van een overweg te negeren”, aldus de woordvoerster. „Het moet bij iedereen tussen de oren gaan zitten dat als het rode licht knippert bij een overweg, er maar één ding opzit: wachten.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *