Uit onderzoek van het Zilveren Kruis blijkt dat jongeren doof zijn voor de risico’s van te harde muziek. Ze weten dat je je gehoor moet beschermen en dat het anders blijvend kan beschadigen. Toch doen ze er weinig mee.
Tijdens het Amsterdam Dance Event heeft het Zilveren Kruis geprobeerd om jongeren bewust te maken van de risico’s van harde muziek. In een taxi die bezoekers na afloop van het event naar huis bracht, werd een hoge pieptoon gesimuleerd. Deze piep is vergelijkbaar met de piep die mensen soms horen als ze langdurig aan harde geluiden zijn blootgesteld. Een deel van de inzittenden speelde het spel mee en deden alsof ze de gesimuleerde piep niet hoorden. In het filmpje hieronder zie je de reacties op de piep.
Onderzoek
Uit het onderzoek van Zorgverzekeraar Zilveren Kruis, dat is uitgevoerd door TNS NIPO, blijkt dat ruim driekwart (76%) van de ondervraagde jongeren zegt te weten dat gehoorbescherming nodig is. En een even groot percentage weet bovendien dat áls je gehoorschade oploopt er meestal niets aan te doen is. Toch lijken jongeren doof voor de risico’s, want 72% gebruikt namelijk helemaal nooit gehoorbescherming tijdens het uitgaan.