Het zelf opgelegde verbod om graafbakken ‘in de oren te verplaatsen’ wordt hopelijk nog veel breder opgepikt en moet een plek krijgen in de arbocatalogus. Dat hopen initiatiefnemers BAM Infra en KWS Infra.
Twee dodelijke ongevallen in 2013 en 2015 leidden tot het opstellen van de richtlijn die op 1 september van kracht wordt. In augustus 2013 kwam in Dronten een werknemer van KWS Infra om het leven toen een kraanbak die snel werd verplaatst uit de bak van een graafmachine viel. De machinist werd later door de rechtbank veroordeeld tot een voorwaardelijke werkstraf van 50 uur. In juni 2015 verongelukte een 37 jarige grondwerker bij werkzaamheden voor BAM aan de N261 in Waalwijk. De zzp-er werd geraakt door een bakd ie aan de oren werd verplaatst, maar bij het zwenken van de graafmachine losraakte en viel.
Meestal ploffen bakken in het zand en loopt het net goed af
In het blad Bouwmachines doet veiligheidskundige Berend Brinkhuis van BAM Infra verslag van het onderzoek dat hij samen met KWS Infra startte na het noodlottige ongeluk. Beide ongevallen staan volgens Brinkhuis niet op zichzelf. “Wij hebben met veel machinisten gesproken en zij geven aan dat het vaker voorkomt dat een bak naar beneden valt. Maar meestal komt hij dan met een plof in het zand terecht. Dan loopt het dus goed af, maar gevaarlijk is het uiteraard wel”.
Voor KWS en BAM Infra was al snel duidelijk dat zij de mogelijke oplossingen niet voor zichzelf wilden houden. “Dit gaat over veiligheid en is bij uitstek iets dat je ketenbreed moet aanpakken.“ Alle ondertekenaars van de Governance Code Veiligheid in de Bouw onderschrijven wat er wel en niet mag bij het verplaatsen van bakken. Naast BAM en VolkerWessels, gaan dus ook Heijmans, Strukton, Dura Vermeer, TBI, Unica en Ballast Nedam met de richtlijn werken. Bouwend Nederland en BMWT onderschrijven de richtlijn.
Met het snelwisselsysteem of vastgesjord
De richtlijn verbiedt het verplaatsen van een bak door hem achter de oren beet te pakken met het mes van een andere graafbak. Ook een bak in een andere bak verplaatsen mag niet. Ze moeten stuk voor stuk verplaatst worden aan het snelwisselsysteem, of vastgesjord op bijvoorbeeld een aanhangwagen, zo luidt de aanbeveling. Dat vergt extra handelingen en kost tijd. “Maar snelheid of tijdsdruk mag nooit een argument zijn om hiervan af te wijken.”
Lees hier het volledige artikel uit het blad Bouwmachines.
Eerste publicatie door Ad Tissink op 17 aug 2017
Laatste update: 17 aug 2017
Bron:Cobouw