5 januari 2015 om 13:14 door Bianca Brasser
Crisis
Volgens Matthijs Bal, onderzoeker arbeidsrelaties aan de universiteit in het Engelse Bath en voorheen de Vrije Universiteit van Amsterdam, is er door de economische crisis een duidelijke verandering opgetreden in de relatie tussen de werkgever en werknemer. ,,Voorheen was het zo dat als de werkgever niet aan de verwachtingen van de werknemer voldeed, hij op zoek ging naar een andere baan met betere arbeidsomstandigheden."
Volgens Bal nemen werknemers die ontevreden zijn met hun baan of werkgever tegenwoordig minder snel ontslag. ,,Hun salarissen worden bijvoorbeeld gekort terwijl ze alleen maar harder moeten werken. Ze laten veel meer over zich heenkomen."
Deelnemer
,,Door bezuinigingen moesten we van de één op de andere dag met zijn drieën het werk doen dat we normaal met zijn zessen deden", aldus een van de deelnemers aan het onderzoek van Jobbird.com. ,,Het werd ons gebracht alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Vroeger gingen we nog wel eens borrelen op vrijdag, maar ik heb nu echt geen zin meer om met mijn baas in de kroeg te staan."
Massaontslagen
Door slechte communicatie over massaontslagen en bezuinigingen ontstaat spanning op de werkvloer die vaak uitloopt op ruzie. Volgens Bal is het zelfs de meest voorkomende oorzaak van arbeidsconflicten. Hij denkt dat dit de komende jaren zo blijft en dat de verhouding tussen werkgever en werknemer alleen maar verslechtert. Het aantal mensen dat niet met zijn baas door één deur kan zal daarom alleen maar stijgen