bron: www.sprout.nl
In een crisis kun je in amper drie weken tijd een hardwareproduct ontwikkelen, bewijzen TryLikes en Harver. Zij komen met een nieuw apparaat waarmee bedrijven afstand kunnen bewaren tussen bezoekers en medewerkers. De eerste tienduizend stuks zijn al bijna verkocht.
Hoe ver is anderhalve meter? De Aura Aware geeft haarfijn aan wanneer iemand te dichtbij komt, met een van kleur veranderend scherm, eventueel voorzien van piepjes om iemand te waarschuwen. Een stuk subtieler dan de kuchschermen die sinds de uitbraak van het coronavirus opdoken in winkels. De interactieve afstandmelder komt uit de koker van feedback-dienst TryLikes, geholpen door de ondernemers achter recruitment-platform Harver.
TryLikes zag ondernemers worstelen met linten en stickers. ‘Maar dit probleem gaat voorlopig niet veranderen, we zitten nog wel even in die anderhalvemetermaatschappij’, zegt medeoprichter van TryLikes Janneke van den Heuvel. “Dan is dit een relatief eenvoudige en duidelijke oplosssing.’
De Aura Aware beschikt over meerdere sensoren die een ruimte scannen en weten of het een mens is die toenadering zoekt (zie video boven). De afstand is instelbaar met een app, zodat een winkel met bijvoorbeeld een balie met een breedte van een meter, daar nog eens een halve meter afstand aan kan toevoegen met de Aura Aware. Het apparaat kost 99 euro voor de goedkoopste uitvoering. De duurdere variant (199 euro) is qua uiterlijk af te stemmen op het interieur.
Bloed, zweet en tranen
TryLikes en Harver staken al snel na de start van de coronamaatregelen de koppen bij elkaar. ‘Het heeft ons bloed, zweet en tranen geweest om dit te maken. Normaal doe je hier maanden over. Dankzij ons ervaring met qeue management-technologie (het beheren van rijen mensen, red.) en door gebruik te maken van componenten die we voor andere projecten hebben ontwikkeld, konden we de klus in drie weken klaren, inclusief het aanvragen van patenten.’
TryLikes heeft als feedback-dienst ervaring op het gebied van IoT-technologie en slimme oplossingen voor de offline omgeving, zegt Van den Heuvel. Samen met compagnon Steven Kroon bedacht zij voor Tryilkes een zuil waarmee onder meer supermarkten en hotels hun bezoekers feedback kunnen laten geven met duimpjes (omhoog of omlaag). ‘De laatste tijd zagen we bij bedrijven een verschuiving naar het veilig houden van klanten en medewerkers.’
Samenwerking
Het team achter Harver brengt kennis mee van medewerkers op de werkvloer. ‘Iedereen moet elkaar nu helpen en proberen het beste uit de business te halen’, zegt Van den Heuvel over de samenwerking die spontaan ontstond. ‘We zeiden, laten we onze teams uitdagen en proberen iets nieuws te verzinnen. In moeilijke tijden ga je creatief met elkaar om tafel, en bedenk je hoe je elkaar kan helpen.’
Het businessmodel is nu niet de hoogste prioriteit, zegt Van den Heuvel. ‘De vraag is nu hoe je in een tijd waarin iedereen het moeilijk heeft een oplossing kan maken. Daarna maken we ons weer druk over andere prioriteiten. We zijn een van de weinige bedrijven die eigenlijk hoopt dat een product niet lang nodig is. Maar zolang het probleem er is, willen we met man en macht helpen met een oplossing.’
UItverkocht
De eerste tienduizend exemplaren worden nu geproduceerd. Op basis van de eerste bestellingen voorziet Van den Heuvel dat die apparaten snel uitverkocht zullen zijn. TryLikes en Harver verspreidden het nieuws van het apparaat al via een aantal bestaande klanten, waaronder retailers met vestigingen in meerdere landen. Ook gemeenten en ziekenhuizen tonen interesse.
De eerste batch was lager ingestoken, maar het aantal werd vanwege ‘de enorme vraag’ opgeschroefd. Snel opschalen naar grotere aantallen is geen enkel probleem, verzekert Van den Heuvel.
Het Aura Aware-team is ondertussen bezig met een draagbare variant, voor medewerkers die zich door een winkel bewegen. Dat apparaat moet ‘zo snel mogelijk’ op de markt verschijnen.