Bron:Binnenvaartkrant.nl
De Arbowet geldt primair voor bedrijven met werknemers. Zelfstandige schippers(echtparen) die zonder personeel varen, lijken er in eerste instantie niets mee te maken hebben. Maar dat is een misverstand. Als er medewerkers aan boord zijn van bijvoorbeeld een leverancier, een werf of reparatiebedrijf is de scheepseigenaar wel degelijk verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving en veilige gereedschappen.
De meeste aandacht gaat uit naar bewegende machines, zoals motoren, generatoren, pompen, autokranen en andere hijswerktuigen, en gevaarlijke stoffen (inademen, explosiegevaar et cetera). Ook (elektrische of pneumatische) gereedschappen kunnen echter risico’s met zich meebrengen.
Monteurs
In de Arbocatalogus voor de binnenvaart staat het expliciet omschreven: “Ook kunnen er soms derden, zoals onderhoudsmonteurs aan boord komen met hun eigen gereedschap en uitrusting. De Arbowet eist dat door alle betrokkenen rekening wordt gehouden met de gevaren van deze arbeidsmiddelen.”
Volgens de Arbowet zijn arbeidsmiddelen namelijk “alle op de arbeidsplaats gebruikte machines, installaties, apparaten en gereedschappen”. Volgens de Arbocatalogus wordt “geen onderscheid gemaakt over de herkomst van de arbeidsmiddelen en wie de eigenaar is. Indien een arbeidsmiddel voor de arbeid wordt gebruikt of als het op de arbeidsplaats gebruiksklaar beschikbaar is, valt het onder andere onder de regelgeving van de Arbowet.”
Eigen verantwoordelijkheid
Er ligt uiteraard ook verantwoordelijkheid bij de werknemers zelf. Zij dienen de instructies en maatregelen van de werkgever/scheepseigenaar na te leven en de arbeidsmiddelen en gereedschappen correct en veilig te gebruiken, zodat zij zichzelf en anderen niet in gevaar brengen. Ze mogen de op en/of aan de arbeidsmiddelen aangebrachte beveiligingen niet veranderen of verwijderen.