auteur ANP
DEN HAAG – Werknemers van bagage- en vrachtafhandelaars op Schiphol moeten nog vaak te zwaar tilwerk doen. Tot die conclusie komt de Arbeidsinspectie na een inspectie op de luchthaven naar aanleiding van vragen van actualiteitenprogramma Nieuwsuur.
De inspectie, Schiphol en afhandelaars op het vliegveld spraken twaalf jaar geleden af dat overmatig zwaar sjouwwerk verleden tijd zou zijn. Maar na een bezoek aan de werkruimtes van afhandelaars constateerden inspecteurs afgelopen vrijdag “dat het mis is”, laat een woordvoerder van de Arbeidsinspectie weten. Zo werden tilhulpmiddelen niet gebruikt.
De Arbeidsinspectie bevestigt daarmee nieuws van de NOS en Nieuwsuur. Die meldden na eigen onderzoek dat veel bagage- en cargomedewerkers die op Schiphol werken of werkten met gezondheidsproblemen kampen. Van zo’n dertig medewerkers zeggen zestien problemen te hebben. Een bedrijfsarts zei tegen de nieuwsmedia in veertien jaar tijd vijfhonderd keer melding van een beroepsziekte te hebben gedaan.
De Arbeidsinspectie bevestigt na 2010 niet meer op controle te zijn geweest op Schiphol. Aan de ene kant vertrouwde de overheidsinstelling erop dat de werkgevers, na een jarenlang verbetertraject, zich aan afspraken over de inzet van tilhulpmiddelen zouden houden. “Maar de afgelopen twaalf jaar hebben we ook geen enkele melding gekregen dat er iets mis zou kunnen zijn, ook niet van bedrijfsartsen”, stelt de zegsman van de inspectie. De Arbeidsinspectie vindt het “ongelooflijk teleurstellend” dat er toch veel mis blijkt te zijn met de arbeidsomstandigheden bij de afhandelaars.
Schiphol zegt dat arbeidsomstandigheden bij afhandelaars strikt genomen de verantwoordelijkheid zijn van die bedrijven zelf, maar erkent de eigen invloed op het sjouwwerk. “Het was lange tijd de wens, ook vanuit de politiek, dat Schiphol financieel goed kon concurreren. Daarbij is veel gelet op de kosten en te weinig op zaken als arbeidsomstandigheden. We vinden nu zelf dat wij meer betrokken moeten zijn bij de arbeidsomstandigheden, ook bij andere werkgevers”, verklaart een woordvoerder.
De luchthaven zint nu op mogelijkheden om beter toe te zien op het gebruik van hulpmiddelen die sjouwwerk minder schadelijk moeten maken. Het kan bijvoorbeeld gaan over een verplichting om de door Schiphol aangeschafte tilhulpen te gebruiken. Maar Schiphol zou ook samen met afhandelaars willen kijken of er meer of andere hulpmiddelen nodig zijn.
Inspectie tikte vrachtbedrijven op de vingers, maar controleerde nooit meer
Overgenomen van:Werkenveiligheid.nl
Grondpersoneel op Schiphol voert te zware werkzaamheden uit, waarvan de Nederlandse Arbeidsinspectie 12 jaar geleden stelde dat het gezondheidsbedreigend was voor werknemers. De verplichte tilhulpen in de bagagekelder worden nauwelijks gebruikt, omdat ze in de praktijk slecht blijken te werken. Dit blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur en de NOS. De onderzoeksjournalisten spraken met meer dan dertig bagagemedewerkers, cargomedewerkers en bedrijfsartsen.
Op Schiphol laten bagage- en vrachtbedrijven hun personeel te zwaar werk uitvoeren, terwijl de bedrijven op de luchthaven hiervoor door de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) al in 2009 op de vingers is getikt. Hierop heeft de NLA in de daaropvolgende 12 jaar niet meer gecontroleerd. Sommige bagagemedewerkers kampen als gevolg van het zware werk met lichamelijke problemen, blijkt uit het onderzoek van Nieuwsuur en de NOS. Bedrijfsartsen die met de onderzoeksjournalisten spraken, waarschuwen dat, als het werk op deze manier gedaan blijft worden, de helft van het personeel een beroepsziekte krijgt.
Gezondheidskundige grenswaarde
Uit het onderzoek van Nieuwsuur en de NOS blijkt dat de afhandelingsbedrijven te weinig doen om het zware werk te verlichten. De NLA constateerde in 2004 dat de gezondheidskundige grenswaarde bij het tillen van bagage twee tot vier keer werd overschreden. In de bagagekelder werden tilhulpen verplicht. In de praktijk worden die nauwelijks gebruikt omdat ze slecht blijken te werken.
De NLA verplichtte in 2004 ook om met rollenbanen te werken in kleine vliegtuigen, om zo het geknield stapelen van koffers te verlichten. Bagagebedrijven blijken te weinig of soms helemaal geen rollenbanen te hebben. Bij de cargo-afdeling werken rolsystemen in vliegtuigen regelmatig niet. Hierdoor moeten medewerkers tegen vrachtplaten van duizenden kilo’s duwen.
Interne bedrijfsstukken
Uit het onderzoek blijkt dat verschillende bagage- en cargobedrijven al jaren weten dat het werk in de bagagekelder tot fysieke overbelasting kan leiden. In interne bedrijfsstukken van afhandelaars staat dat de normen voor het maximale tilgewicht overschreden worden, dat medewerkers met lichamelijke problemen kampen en dat het onverstandig is dit werk jarenlang te blijven doen.
De onderzoeksjournalisten van Nieuwsuur en de NOS spraken met zo’n dertig bagage- en cargomedewerkers die op Schiphol werken of kort geleden zijn vertrokken. Zestien van hen vertellen anoniem dat zij gezondheidsproblemen hebben gekregen vanwege het zware werk. Vakbond FNV wil met de afhandelaars en Schiphol om tafel om de tilhulpen razendsnel in te voeren. Ook eist de vakbond dat de Nederlandse Arbeidsinspectie opnieuw op de luchthaven gaat controleren. Zelf laat de NLA weten het teleurstellend te vinden dat de bedrijven zich niet aan de afspraken hebben gehouden. Naar aanleiding van de berichtgeving van Nieuwsuur heeft de NLA al een eerste bezoek gebracht aan de bagagekelders.
Het is voor de FNV geen nieuws dat de fysieke belasting in de afhandeling te zwaar is. Volgens de vakbond worden de arbonormen niet nageleefd en heeft Schiphol dit allemaal laten gebeuren. Schiphol Group en de werkgevers erkennen dat zij niet genoeg gedaan hebben om medewerkers te beschermen. Dat is voor de FNV een mooi moment om de meldingen te verzamelen en te onderzoeken of de vakbond een collectieve rechtszaak kan beginnen.
Bron: Nieuwsuur, NOS en FNV