Bron: Cobouw.nl
De Governance Code Veiligheid in de Bouw, een initiatief van grote bouwers en opdrachtgevers, telt al twee jaar op rij minder dodelijke ongevallen dan het gemiddelde van de afgelopen jaren. Is de bouw veiliger geworden?Dodelijk ongeval in Rotterdam, het eerste dodelijke ongeval uit 2021 bekend bij de GCVB. Foto: Nieuws Nesselande
De Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVB), waarin grote bouwondernemingen en opdrachtgevers zich hebben verenigd voor een betere veiligheidscultuur in de hele bouwketen, telde in 2021 zes dodelijke ongevallen. In 2020 waren dat er 13, en dat waren er ook minder dan in jaren daarvoor, toen het gemiddelde rond de twintig per jaar lag.
Het cijfer over 2021 is nog niet definitief, zegt Werner van Eck, hoofd afdeling KAM bij KWS Infra en actief binnen verschillende werkgroepen van de GCVB.
In mei komt de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) met de officiële cijfers. “Maar het is denk ik niet zo dat we bijvoorbeeld vijf dodelijke ongevallen gemist hebben”, zegt Van Eck.
Bemoedigende cijfers
En dat lijkt ook op te gaan voor het totaal aantal ongevallen. Van Eck verwijst daarbij naar Dura Vermeer en Heijmans, die beide tegen Cobouw zeiden dat zij vorig jaar minder ongevallen binnen het bedrijf hadden. Van Eck: “Deze cijfers zijn bemoedigend.”
Het aantal dodelijke ongevallen is echter niet de enige graadmeter voor veiligheid in de bouw, benadrukt Van Eck. Er gebeuren ook veel ernstige ongevallen die net zo goed dodelijk hadden kunnen aflopen. Ook zijn er veel bijna-ongevallen. Het is alleen lastig om hier zicht op te krijgen.
Cultuurverbetering
Voor de daling is niet één duidelijke oorzaak aan te wijzen. Wel zijn het gedrag en de houding rondom veiligheid ten goede veranderd. Van Eck: “Daar zit denk ik het antwoord, dat we die cultuur met elkaar een stapje naar een hoger niveau hebben getild.”
Vooral de betere samenwerking en het toegenomen overleg tussen grote opdrachtgevers en opdrachtnemers speelt daarbij een rol, denkt Van Eck.
Resultaat van inspanningen
Maar de bouw blijft een gevaarlijke omgeving en ook in 2022 zijn er al dodelijke ongevallen geweest. “We hebben ook echt nog wel wat te doen: we zijn nog niet tevreden. Maar onderaan de streep zien we wel een dalende trend. Dus dit is al wel een resultaat van alle inspanningen rond veiligheid.” Niet alle dodelijke ongevallen die gerelateerd zijn aan de bouw, worden gerekend als arbeidsongeval binnen de bouw & infra. Dat komt door de criteria die de Nederlandse Arbeidsinspectie hanteert. Dit gaat dan bijvoorbeeld om SBI-codes van werkzaamheden die tijdens het ongeval werden uitgevoerd of de arbeidsrelatie die het slachtoffer had. Ook kan het zijn dat werkzaamheden op de openbare weg als verkeersongeval worden gezien, en niet als arbeidsongeval. Lees hier hoe dat zit.Lees ook: