Onder dit tabblad vindt u goede voorbeelden op gebied van het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.
Kent u ook een goed voorbeeld dat de moeite waard is om met anderen te delen mail dit dan naar de
Webmaster: gebrand@solcon.nl
Onder dit tabblad vindt u goede voorbeelden op gebied van het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.
Kent u ook een goed voorbeeld dat de moeite waard is om met anderen te delen mail dit dan naar de
Webmaster: gebrand@solcon.nl
Hoe een gietvloer elk project kostenbesparend en toekomstbestendig maakt
Bron:Cobouw
Bij de keuze voor de vloermaterialen in een bouwproject zijn duurzaamheid en kosten belangrijke factoren. Zeker in grote commerciële projecten. Of het nu gaat om de bouw van kantoorpanden, fabrieken of openbare ruimtes; het juiste vloermateriaal kan op de lange termijn veel geld besparen. De gietvloer wint daarbij terrein, zegt Coating Vloer.
Volgens Arno van Oosten, eigenaar van Coating Vloer, is de gietvloer een verstandige keuze in projecten waar duurzaamheid en intensief gebruik centraal staan. “Wij werken vaak aan grootschalige kantoorpanden en fabrieken, waar de vloer bestand moet zijn tegen zware belasting. Een gietvloer is dan een logische optie. Niet alleen vanwege de nette afwerking, maar ook vanwege het onderhoudsgemak en de lange levensduur.”
Vooral in omgevingen zoals kantoren en fabrieken is het prettig dat je niet steeds bezig hoeft te zijn met reparaties of vervanging”
— Arno van Oosten, eigenaar van Coating Vloer
Meerwaarde op lange termijn
Waar vloeren zoals tapijt snel sporen van slijtage vertonen, met name in ruimtes met veel loopverkeer, behoudt een gietvloer jarenlang zijn strakke uitstraling. De gietvloerprijs per vierkante meter liggen gemiddeld tussen de €60 en €150, afhankelijk van het type gietvloer. Hoewel dit hoger is dan bijvoorbeeld tapijt of PVC, biedt de gietvloer op lange termijn meerwaarde doordat er minder onderhoud nodig is en vervanging minder vaak voorkomt.
Duidelijke besparing
In veel zakelijke toepassingen zijn onderhoudskosten een belangrijke factor. Tapijt vereist bijvoorbeeld regelmatig diep reinigen en PVC-vloeren kunnen na verloop van tijd slijtageplekken vertonen die vervanging noodzakelijk maken. Bij gietvloeren zijn de onderhoudskosten echter relatief laag. “Een gietvloer heeft minimale onderhoudsbehoeften”, vertelt Van Oosten. “Vooral in omgevingen zoals kantoren en fabrieken, waar dagelijks intensief gebruik van de ruimte wordt gemaakt, is het prettig dat je niet steeds bezig hoeft te zijn met reparaties of vervanging.”
Simpele reiniging
Doordat gietvloeren naadloos zijn, is er geen sprake van voegen of naden waarin vuil kan blijven zitten, zoals bij tegels of tapijt. Een simpele reiniging met water en een mild schoonmaakmiddel is vaak voldoende om de vloer er weer als nieuw uit te laten zien. Mocht er na vele jaren toch slijtage optreden, dan kan de toplaag eenvoudig worden vernieuwd zonder dat de hele vloer vervangen hoeft te worden.
Vergelijking met andere vloertypes
In commerciële bouwprojecten is het belangrijk om vloertypes niet alleen te vergelijken op basis van aanschafprijs, maar vooral op langetermijnkosten en waarde. Een vergelijking van populaire vloertypes in zakelijke omgevingen:
Beste investering
Van Oosten vat het zo samen: “Als we puur naar de cijfers kijken, is een gietvloer een iets duurdere keuze bij de aanleg, maar op de lange termijn betaal je minder aan onderhoud en vervanging. Dat maakt het in mijn ogen de beste investering voor duurzame, zakelijke projecten.”
VACO 85 Bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche
INSTRUCTIE VOOR ANDERSTALIGEN IN VIER EXTRA TALEN BESCHIKBAAR
06 december 2023
De instructie van anderstaligen vraagt om extra aandacht. Ook medewerkers die het Nederlands nog niet zo goed beheersen, moeten weten hoe ze veilig en gezond werken. VACO ondersteunt met online trainingsmateriaal in het Engels, Duits, Spaans en Pools. De volgende trainingen zijn in deze vier talen beschikbaar:
Via mijnbandenbaan.nl komt u met één klik op de trainingspagina van de gewenste taal.
Meer tips voor communicatie met en instructie van anderstaligen vindt u op onze flyer.
Stukadoors gebruiken exoskelet in de praktijk en zijn overwegend positief
Bron: Binnenwanden
Tijdens een praktijktest van TNO in opdracht van Knauf en NOA bleek de meerderheid van de stukadoors het exoskelet in de dagelijkse praktijk ook echt te gebruiken. De overgrote meerderheid van de stukadoors (93%) geeft aan dat het exoskelet ze lichamelijke ondersteunt. 45% geeft daarnaast aan dat zij zich minder vermoeid voelden aan het eind van de dag. 65% van de stukadoors wil het exoskelet in de toekomst gaan gebruiken. De deelnemende stukadoors bleken het exoskelet vooral aan te trekken bij het stukadoren van plafonds.
Eerder TNO-onderzoek in een gecontroleerde testsituatie (dus nog niet in de praktijk) wees uit dat met dit exoskelet de spieractiviteit in de schouders tot 30%-40% minder was tijdens het stukadoren en dat de stukadoors minder lichamelijke belasting in hun armen en schouders ervaarden. Het nu afgeronde praktijkonderzoek geeft antwoord op de vraag of stukadoors het exoskelet ook echt gebruiken in hun dagelijks werk en wat hun ervaringen zijn.
Het vak van stukadoor is een fysiek zwaar beroep waar schouderklachten een reëel risico vormen. De stukadoor werkt zowel aan de muur, van onder tot boven, als aan het plafond, met verschillende houdingen en bewegingen. Het geteste exoskelet ondersteunt de arm met een veermechanisme bij werk met geheven armen.
Praktijktest
Gedurende zes weken hebben 39 stukadoors het arm-ondersteunende exoskelet van ontwikkelaar Skelex kunnen gebruiken. De stukadoors mochten in die periode zelf kiezen of en bij welke activiteiten ze het exoskelet wilden dragen. Dagelijks (na afloop van het werk) vulden de stukadoors een vragenlijst in op hun mobiel. Daarnaast werden aan het eind van elke week aanvullende vragen gesteld. Na de zes weken volgde een interview met elke stukadoor. Dit onderzoek is het eerste naar gebruik en ervaringen in de praktijk van een exoskelet in de bouw over een langere tijd.
Gebruik van het exoskelet
Het exoskelet werd feitelijk vanaf de eerste week redelijk veel gebruikt afhankelijk van het soort werkzaamheden. Daarna blijft het gebruik stabiel: neemt niet af en neemt ook niet toe. Bij de plafondtaken zoals het aanbrengen van gips, afreien, messen, schuren en sponsen werd het exoskelet door de meesten ‘vaak’ tot ‘altijd’ gebruikt. Bij de muurtaken gebruikten de meesten het exoskelet ‘soms’ tot ‘even vaak wel als niet’. Bij voorbereidingstaken draagt men het exoskelet liever niet.
Ervaringen van de stukadoors
Het gebruik van een exoskelet gaat niet ten koste van de prestaties. De stukadoors geven aan dat de snelheid van werken en de kwaliteit van het werk hetzelfde blijft. De onderzoekers zien ook geen effect op de tijdsduur van het werk noch op het aantal pauzes dat men neemt. Het meest genoemde voordeel was de lichamelijke ondersteuning, het meest genoemde nadeel was een belemmering van bewegingen vooral bij het stukadoren in kleine ruimtes. De voordelen lijken op te wegen tegen de nadelen: 65% van de stukadoors wil het exoskelet in de toekomst gaan gebruiken.
Aijse de Vries, onderzoeker van TNO: “Het stukadoorswerk is lichamelijk zwaar werk. Mogelijkheden om de lichamelijke belasting terug te dringen waren er eigenlijk nog nauwelijks. Met het exoskelet is die mogelijkheid er wel, bleek uit ons eerdere onderzoek. Nu blijkt ook nog eens dat veel stukadoors het exoskelet in hun dagelijks werk willen gebruiken. Voor die stukadoors die daar behoefte aan hebben, zou het een goede zaak zijn, als zij er over zouden kunnen beschikken.”
“Wij staan voor een moderne bedrijfstak waar het prettig werken is en daarom stimuleren we ontwikkelingen als deze, die daaraan kunnen bijdragen”, aldus John Kerstens, voorzitter van de Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven in Nederland (NOA).
Rob van Groningen, Algemeen Directeur Knauf B.V.: “We zijn blij met deze resultaten. Ze laten zien dat onze doelgroep gebaat is bij een exoskelet en er ook welwillend tegenover staat. In een ander onderzoek van TNO in opdracht van Knauf Group is aangetoond dat ook voor plafondmonteurs het arm-ondersteunend exoskelet verlichtend werkt. Voor Knauf genoeg reden om de acceptatie en het gebruik van exoskeletten te stimuleren. Knauf gaat daarom dit bewezen exoskelet binnenkort in de productportfolio opnemen.”
Metselrobot geeft prefab metselwerk vormvrijheid
Bron: Redactie Bouwwereld
Startup Stack3D heeft een metselrobot ontwikkeld die architecten vormvrijheid geeft bij het ontwerpen van prefab metselwerk. Hierdoor kan geïndustrialiseerde bouw worden voorzien van prefab metselwerk in alle denkbare vormen. Tegelijkertijd ontzorgt het de aannemer van een complexe en beeldbepalende klus.
Stack3D is een startup van drie ondernemers uit verschillende disciplines die de koppen bij elkaar staken om een metselrobot te ontwikkelen. Het bedrijf ziet ondanks toenemende prefabricage bij architecten en particulieren een onverminderde vraag naar authenticiteit. Volgens de startup spelen daarbij in veel gevallen de traditionele baksteen met zijn aansprekende kleuren en metselverbanden voor de gevel een hoofdrol. Vormvrijheid conflicteert vaak met de noodzaak om snel en efficiënt bouwelementen samen te stellen.
Metselwerk in een nieuw daglicht
Stack3D’s metselrobot begrenst mogelijkheden van de architect niet. Het is mogelijk om met de nodige fantasie bakstenen gevels te ontwerpen. Parametrische designs in metselwerk worden maakbaar terwijl deze in traditioneel metselwerk vaak onmogelijk uitvoerbaar zijn. Het product baksteen komt zo in een nieuw daglicht te staan en deze techniek biedt nieuwe kansen. Structuren en verbanden die moeilijk door mensenhanden gemaakt kunnen worden, vormen voor de robot geen probleem. Recht-toe-recht-aan gevels zal de robot niet snel gaan maken.
Ontzorging beeldbepalend bouwdeel
Vastgoedeigenaren krijgen een kwalitatief hoogwaardige en unieke, steenachtige gevelconstructie en de aannemer wordt ontlast. Door de samenwerking aan te gaan worden zij ontzorgd voor een beeldbepalend en complex bouwdeel; de gevel(afwerking). De geproduceerde geveldelen voldoen aan de geldende regelgeving en normen.
Geen standaard mortel
Met de nauwkeurigheid van een industriële robot worden de bakstenen met een enorme precisie en snelheid, in een grote variëteit van patronen gestapeld. Daar waar in het verleden de gebruikte verbindingstechniek geen ruimte liet voor toleranties in de stenen, werkt Stack3D met een in eigen huis ontwikkelde 3D printer die de stenen voorziet van een lijmmortel die wel toleranties kan opvangen. Dit maakt dat een breed scala aan bakstenen zonder aanpassing kan worden verwerkt. Deze lijmverbinding tussen de stenen garandeert voldoende sterkte, zodat elementen snel te produceren en te verplaatsen zijn. Stack3D’s integrale benadering behelst het gehele traject van fabricage tot aan plaatsing. De samenwerking met één partij voor productie, constructie en montage is uniek, evenals de productiemethode.
Demontabel
De architect krijgt ook de mogelijkheid om de gevel zo te ontwerpen dat deze demontabel zijn, zodat hergebruik van de elementen tot de mogelijkheid behoort. De wijze van produceren zorgt voor efficiënt en optimaal gebruik van grondstoffen waarmee een reducering van bouwafval wordt bereikt. Er zijn minder transportbewegingen van en naar de bouw en de heldere afstemming vooraf reduceert de faalkosten aanzienlijk.
Foto: Stack3D
Inventariseer uw veiligheidscultuur met de Webtool Safety Culture Ladder
Hoe staat het met de veiligheidscultuur van uw organisatie? NEN beheert de Safety Culture Ladder (SCL) en heeft de Webtool Safety Culture Ladder ontwikkeld. Met deze webtool kunnen bedrijven een zelfinventarisatie doen, bijvoorbeeld als een eerste nulmeting of om op een laagdrempelige manier kennis te maken met de aspecten van de SCL. De zelfinventarisatie kan ook uitgevoerd worden als onderdeel van een certificatietraject.
Wat biedt de Webtool SCL?
De webtool biedt twee Self Assessment Questionnaires (SAQ). Aan de hand van vragen uit de SAQ krijgt u inzicht in de veiligheidscultuur van uw organisatie en die van uw medewerkers. Er zijn twee vragenlijsten beschikbaar: de SAQ Compact en de SAQ Extended. De reacties op de vragenlijst worden vertaald naar een totaalscore in het volwassenheidsmodel van de Safety Culture Ladder (SCL). Daarnaast is het mogelijk een online dossier op te bouwen. Met het dossier kunt u als gebruiker derden (bijvoorbeeld een certificerende instelling of inkoper) inzage geven in de stand van zaken rond uw veiligheidscultuur.
Recente uitbreiding
De Webtool SCL bestaat sinds 2016 (toen nog: Webtool Veiligheidsladder) en is inmiddels uitgebreid met een tweede vragenlijst (SAQ Compact). De webtool en de vragenlijsten zijn inmiddels in meerdere talen beschikbaar.
Meer informatie
U leert meer over deze tool op webtoolscl.nl. Meer weten over de producten van SCL? Ga dan naar safetycultureladder.com. Trainingen Mochten u en uw collega’s behoefte hebben aan een training rondom de Safety Culture Ladder (SCL) kijkt u dan op de speciale pagina voor de SCL trainingen. Er is bijvoorbeeld een handige introductietraining.
Actuele trainingen:
Introductie in de Safety Culture Ladder
Safety Culture Ladder auditor training course
Auditor training Safety Culture Ladder
Masterclass Safety Culture Ladder Trede 4-5
Meer informatie
Voor inhoudelijke vragen over de Veiligheidsladder kunt u contact opnemen met het secretariaat via telefoon 015 2 690 180 of via e-mail info@veiligheidsladder.org. Voor meer informatie over de trainingen en de Webtool kunt u contact opnemen met NEN Klantenservice via telefoon 015 2690 391 of via e-mail klantenservice@nen.nl.
Friese bouwer bedenkt coronahelm: ‘Morgen zijn de eerste 500 exemplaren klaar’
Bron: Cobouw.nl
Dijkstra Draisma ontwikkelt speciale maskers voor op bouwhelmen om besmetting met corona tegen te gaan. Bij gebrek aan mondkapjes moest er iets gebeuren, vond de Friese bouwer. “De bouwvakkers zijn er blij mee”, zegt planner en personeelsfunctionaris Wibo Douma.
‘Kan niet bestaat niet.’ Dat is het motto van Dijkstra Draisma. Want of het nu over slimmere warmtepompen gaat of over metselrobotten, de Friese bouwer verzint het. Nu was het timmerman Johan Dunnewind die prompt met een voorstel kwam om bouwvakkers in busjes beter te beschermen tegen verspreiding van het coronavirus.
“Ik kan wel een soort tussenschot plaatsen”, stelde hij voor toen corona ook een carpoolprobleem werd voor bouwvakkers. Thuis was hij al een beetje aan de gang geweest en van het één kwam het ander: alle busjes van Dijkstra Draisma worden nu met speciale plexiglasschermen uitgerust.
Drie bouwvakkers in een busje
“Maar drie bouwvakkers in een busje is wel het maximale aantal”, zegt Wibo Douma, projectleider en personeelsfunctionaris bij Dijkstra Draisma. “Achterin kun je namelijk maar vanaf één kant instappen. Sowieso stimuleren we onze mensen zoveel mogelijk met eigen vervoer te komen als dat kan.”
Bij een scherm voor in de busjes blijft het niet. De vondst van Dunnewind inspireerde Douma ook eens achter de computer te kruipen. “Op bouwplaatsen bleef het risico op besmetting namelijk aanwezig. We moesten iets doen, vond ik.”
‘Maskers uitverkocht’
Douma googelde wat en zocht naar een alternatief voor mondkapjes. Maar ook de gelaatsschermen bleken uitverkocht. “Toen ben ik naar het eerste plaatselijke bedrijf (Company7) gereden om te vragen of zij die schermen konden maken.”
Zo gevraagd, zo gedaan. Deze week werd het eerste prototype getest op de zaak. “Of het werkt? Ze waren eerst iets te lang, dus we maken ze nu iets korter. Je wilt ook niet dat het masker in de weg zit tijdens werkzaamheden. Overigens is dit uitsluitend bedoeld tegen corona. Dus als je gaat lassen, zet ook je veiligheidsbril op.”
Het is eenvoudig te monteren, gaat hij door. Via de gaatjes achterop de helm, die normaal bestemd zijn voor het vastzetten van de oorbescherming. “Dat kan nog steeds”, vertelt Douma enthousiast.
Ook voor veiligheidspetten
De eerste 500 exemplaren zijn in productie. Morgen worden ze uitgedeeld. Intussen onderzoekt Douma of iets soortgelijks ook kan worden gemaakt voor op de petten die werknemers in de fabriek dragen.
Hebben ze ook een naam? “Coronamasker zeggen wij en ja ze zijn ook te koop. Bouwers in het hele land kunnen ze bestellen voor ongeveer 6 euro per stuk. Maar ons gaat het vooral om het signaal dat we ermee afgeven naar onze mensen. Wij willen laten zien dat we aan ze denken en dat we ze willen beschermen.”
Economische motor
Onderaan de streep is het voor iedereen van belang dat de bouw opgewassen is tegen corona, vindt Douma. “De bouw is onze economische motor. Die moet doordraaien. Ook de jongens hebben er niets aan als die motor stilvalt, want dan komen zij zonder werk te zitten.”
De 55-jarige planner werkt al bijna veertig jaar bij het Friese bouwbedrijf. Dit heeft hij nog nooit meegemaakt. “Na stikstof en PFAS is het wel een gepuzzel, maar met onze moraal zit het juist heel goed. Bij iedereen komen nu alle sterke punten boven drijven. Er is geen gemor, geen gemekker, iedereen gaat ervoor.”
De bedenker van het coronamasker? Hij blijft er zelf nuchter onder. Wil ook niet met één of andere eer strijken. “Ik vond het leuk om te doen. En we willen dit niet voor onszelf houden, maar met iedereen delen.”
Werkt u ook coronaproof?
De Kunsstofshop uit Zevenaar ontwikkelde ook speciale schermen voor in busjes op verzoek van bouwbedrijf PHB de Combi. Ook een slimme of creatieve manier gevonden om in tijden van corona veilig te bouwen? We zijn benieuwd naar jouw foto’s filmpjes en verhalen. Deel ze met Thomas van Belzen of Marije de Leeuw via Thomasvanbelzen@vakmedianet.nl of Marijedeleeuw@vakmedianet.nl
Achtergrond info
In ons manifest hebben wij getoond vanuit welke principes wij naar veiligheid kijken en waar onze aanpak op gebaseerd is. Wij putten inspiratie uit diverse artikelen en boeken uit verschillende vakgebieden alsmede uit films en documentaires. Daarbij vinden wij het ook belangrijk dat wij onze aanpak en onze interventies methodologisch kunnen verantwoorden. Via onderstaande links krijgt u een overzicht van de artikelen, boeken, films en documentaires die er volgens ons toe doen.
Onder downloads vindt u verschillende formulieren, uitleg over modellen en oefeningen.
Heeft u vragen over dit materiaal? Neem contact op met iemand van het Vlink ondersteuningsteam.
Artikelen
Boeken
Films en documentaires
Downloads
‘Gezond en Veilig Werken op het Dak’ voor anderstaligen (C1)
Twee jaar geleden werd de C1-cursus ‘Gezond en Veilig Werken op het Dak’ voor de eerste keer in het Pools gegeven. Naast in de Poolse taal, kan de cursus dit jaar bij voldoende deelnemers ook in het Engels, Roemeens of Hongaars georganiseerd worden.
Conform de CAO BIKUDAK is de C1-cursus verplicht voor iedereen die op hoogte dakwerkzaamheden uitvoert. Nieuwe werknemers in de branche moeten de cursus binnen zes maanden na hun indiensttreding gevolgd hebben. Er geldt een herhalingsverplichting van eens in de drie jaar. De lesstof van de C1-cursus aan anderstaligen wordt in het Nederlands gedoceerd door een vakdocent van TECTUM en simultaan vertaald door een tolk. De onderwerpen die aan bod komen, hebben onder andere betrekking op: arbeidsomstandigheden, veiligheid, risico’s, daktoegang, vluchtplannen, opslag gevaarlijke stoffen, beroepsrisico’s, lichamelijke belasting, klimatologische omstandigheden, Laatste Minuut Riscio Analyse (LMRA), valbeveiligingssystemen en persoonlijke beschermingsmiddelen, opslag (brandbare) materialen, geluid en geluidsoverlast, orgaisatie op de werkplek. Meer info vindt u in onze Studiegids.
Onderstaande video is een korte impressie van de een C1-cursus die in het Pools wordt gegeven.
Tijdige waarschuwing voor onveilige situaties met mobiele arbeidsmiddelen
Heftrucks en voetgangers door elkaar op de werkvloer. Dat is vaak de oorzaak van ongevallen in magazijnen. Linde heeft er wat gevonden met nieuw hulpmiddel. De Linde Safety Guard past in een reeks technische snufjes, waarmee de fabrikant een bijdrage wil leveren aan het volledig terugdringen van arbeidsongevallen met heftrucks. Dit systeem waarschuwt heftruckchauffeurs en voetgangers nog voordat een onveilige situatie kan optreden.
Teveel signalen is ook niet goed
Het grootste gevaar zijn de plekken in magazijnen en productielocaties waar mens en voertuig elkaar tegenkomen. Dat blijkt ook uit een studie van het Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk. Zo’n 68 procent van de Europese bedrijven geeft aan, dat er nog altijd een groot risico op ongelukken is tijdens het werken met voertuigen. Weliswaar wordt er in veel fabrieken en magazijnen al flink wat gepiept en geknipperd, om ongelukken met voetgangers en heftrucks te voorkomen. Het probleem is echter, dat deze hulpsystemen één waarschuwing sturen naar alle voetgangers in de omgeving. Het gevolg is een veelvoud aan signalen, die vervolgens onopgemerkt blijven.
Waarschuwen op het juiste moment
De Linde Safety Guard waarschuwt alleen, wanneer er echt gevaar dreigt. Het concept gaat uit van de positie van het voertuig en de voetganger. “Zo kan er een waarschuwing worden verstuurd op het juiste moment – en dat tot op tien centimeter nauwkeurig”, zegt Alexandra Mertel, projectmanager bij Linde Material Handling. Alles wat daarvoor nodig is, is een klein apparaatje van slechts 12 x 7,5 centimeter, dat wordt geïnstalleerd op het voertuig (Truck Unit) en een mobiele unit (Portable Unit) die de voetganger op het lichaam draagt. Daarmee ‘voelt’ de voetganger het gevaar aankomen, omdat het mobiele apparaat niet alleen een waarschuwing geeft met licht en geluid, maar ook met trillingen. De meerwaarde voor de bestuurder is, dat hij naast de waarschuwing ook op zijn display kan zien hoeveel personen er in de waarschuwingszone aanwezig zijn en vanuit welke richting ze naar het voertuig toe lopen.
Door muren en deuren heen
“Een groot voordeel is dat de Linde Safety Guard door muren, kasten en deuren heen kan kijken”, zegt Mertel. Vaak zijn gebouwen beetje bij beetje uitgebreid en daardoor in allerlei hoeken gebogen. Rijroutes liggen vaak vlak naast deuren. Dankzij de ultrabreedbandtechnologie op de 4 GHz-band gaat het signaal door muren heen. De voetgangers krijgen al een waarschuwing dat er een heftruck aankomt nog voordat zij de deur open doen. De signalen hebben geen gevolgen voor andere netwerken, zoals wifi, bluetooth of RFID.
Snelheid automatisch afremmen
Een reden dat er op sommige plekken veel ongelukken gebeuren, is de hoge snelheid. “We zien dat er een groter risico op ongelukken is op onoverzichtelijke kruisingen en hoeken, en op plaatsen waar vaak mensen oversteken”, zegt Elke Karnarski, productmanager Service bij Linde Material Handling. “Bij de Safety Guard kunnen we via de ‘Zone Marker’ locaties precies instellen, waar er langzamer moet worden gereden. Wanneer een voertuig een dergelijke zone binnenrijdt, remt het systeem het voertuig automatisch af tot de maximaal toegestane snelheid.” Overigens werkt de Safety Guard niet alleen tussen persoon en heftruck, maar ook tussen twee heftrucks. Wanneer twee voertuigen elkaar dreigen te kruisen, krijgen beide bestuurders een signaal via hun Truck Unit gewaarschuwd en kunnen ze zien vanuit welke richting het andere voertuig komt. Linde is van plan om de Safety Guard te gaan aanbieden als retrofit en als standaardoptie voor nieuwe voertuigen.
Veilig werken dat wil toch iedereen
Veiligheidsopleiding gebaseerd op de Wetgeving
In de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) en het Arbobesluit zijn de regels vastgelegd voor werkgevers en werknemers om de gezondheid, de veiligheid en het welzijn van werkgevers en ondernemers te bevorderen met als doel ongevallen en ziekten, veroorzaakt door het werk, te voorkomen. Het gaat hierbij dus enerzijds om het werken met goedgekeurde gereedschappen, het gebruik van machines en apparaten en anderzijds om het veiligheidsgedrag.
De werkgever en de werknemer zijn beiden verantwoordelijk voor veilig werken. Een werknemer heeft recht op een duidelijke instructie op zijn of haar niveau en dient vervolgens te laten zien dat hij/zij veilig kan werken. Werknemers die jonger zijn dan achttien jaar verdienen speciale aandacht. De borging van veiligheid in een organisatie hoort een vanzelfsprekendheid te zijn, ongeacht het organisatietype. Veiligheidsbewustwording speelt hierbij een grote rol. Al deze componenten zijn vertegenwoordigd binnen het SWB veiligheidsmanagementsysteem.
Lees verder
Risico-inventarisatie en -evaluatie
Goede arbeidsomstandigheden werpen altijd hun vruchten af, voor zowel de werknemer als de werkgever. De verantwoordelijkheid voor het bieden van goede arbeidsomstandigheden ligt bij de werkgever. Een goed beeld van alle risico’s binnen de organisatie en anticiperen op deze risico’s is hierbij van essentieel belang. Op deze manier wordt een goed en geborgd Arbobeleid vormgeven. Met een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) kunnen de risico’s op een juiste manier worden aangepakt.
Veiligheid LEREN
In ons E–learning programma van ‘Start Veilig’ en de portfolio van Basis SWB bieden we met eenvoudig taalgebruik, op zes niveaus, onze veiligheidsopleiding aan. Deelnemers kunnen in dit programma leren op hun eigen niveau, van vso t/m mbo. In twee trainingen leert een deelnemer hoe hij veiliger kan werken en wordt hij zich bewuster van de risico’s die de werkzaamheden met zich mee brengen. De derde training is een training op maat, gericht op de branche waarin een deelnemer werkt of gaat werken.
Lees verder
Veiligheid DOEN
Leren over veiligheid vergroot de bewustwording van veiligheidsrisico’s zodat je ze gemakkelijker kunt herkennen in de omgeving waarin jij je bevindt. Daarnaast is het belangrijk om veiligheid zelf in de praktijk te ervaren. Dit is de beste leerschool om gericht je gedrag te veranderen. In de werkprocessen speelt communicatie hierbij een heel belangrijke rol. Door veiligheidsissues te bespreken in je werkomgeving en daar waar nodig, houding en gedrag aan te passen, kun je veel ongevallen voorkomen.
Het is een kwestie van DOEN…
Lees verder
Veiligheid BORGEN
Veiligheid borgen in de organisatie kan niemand alleen. Een veiligheidsplan heeft draagvlak nodig binnen de hele organisatie. Medewerkers zijn vooral gericht op de taken die binnen de eigen functie vallen en veel minder op hun eigen veiligheid en die van anderen. Vanuit de risico-inventarisatie- en evaluatie worden de risico’s binnen een organisatie in kaart gebracht en een plan gemaakt om betere arbeidsomstandigheden te creëren op het gebied van veiligheid, de gezondheid en het welzijn van de medewerkers. De RI&E vormt de basis voor het arbobeleid van iedere professionele organisatie. Met het implementeren van de programma’s van SWB kan iedere organisatie veilig de toekomst in.
Lees verder
Onderwijs
Leren en instrueren begint in het onderwijs, op elk niveau. Het is dé manier om jongeren voor te bereiden op hun stageplaats of werkomgeving, ook op het gebied van veiligheid. Maar wat te doen als iemand de reguliere veiligheidsopleiding (VCA) niet kan halen omdat deze te moeilijk of te taalrijk is voor de deelnemer in kwestie?
Iedereen heeft recht heeft op veiligheidskennis op zijn of haar niveau!
Lees verder
Zelfregulerend
Elke deelnemer heeft zijn eigen basisvaardigheden en van daaruit zijn eigen traject om de overstap naar werk te maken. SWB richt zich niet alleen op kennis, maar vooral op veiligheidsbewustwording. Veiligheid is een niet onbelangrijk onderdeel van je werk en hoort derhalve tussen de oren te zitten. In veel gevallen moet je voor veiligheid tijd vrijmaken, binnen veel organisaties is dit zelfs een verplichting.
De methodiek van SWB is zelfregulerend, deelnemers kunnen op hun eigen niveau het programma doorlopen, risicovolle aspecten komen boven water en examens zijn in eigen beheer af te nemen. Het programma biedt trainingen op meerdere niveaus, derhalve kunnen we informatie aanbieden op het niveau van iedere individuele kandidaat. Vooral door te doén, léér je het meest! De combinatie van de onderdelen van SWB maakt het mogelijk om het geleerde daadwerkelijk toe te passen in de praktijk.
Veiligheid binnen een organisatie is een voortdurend proces en is oneindig. Je blijft er altijd mee bezig. Daarom bieden we ook de mogelijkheid om een eigen interne trainer op te leiden. Deze werknemer kan de vervolgtrainingen intern verzorgen.
PRODUCT DETAILS
The Makinex Powered Hand Truck PHT-140, previously known as the OneLIFT, is a universal materials handling solution that enables one person operation to safely lift and load small equipment or bulky goods weighing up to 140kg (309lbs). It provides a quick and easy alternative to using a forklift or tailgate loader for small loads.
The Makinex Powered Hand Truck has many applications and can be used in workshops, warehouses, factories, depots, distribution companies, and hire and rental yards.
The Makinex Powered Hand Truck features powered lift via a 12V 25 Amp linear actuator. It is easy to operate – the lifting arm reach is controlled by the user lifting or lowering the handles and arm height is controlled via a simple thumb switch.
The unique design enables one person operation to lift and load directly into vehicles (trucks, vans, utes and cars) or to place equipment and small loads on bench tops. It eliminates awkward and dangerous one or two person lifts and reduces the incidence of back and other injuries caused by heavy lifting.
The Makinex Powered Hand Truck is lightweight and easy to manoeuvre. After use it can be folded down flat for easy transport and storage.
The Makinex Powered Hand Truck comes standard with a Hook attachment for lifting, moving and loading small equipment and machinery fitted with a lifting eye, e.g. water pumps, generators, air compressors, plate compactors etc.
A Fork attachment for lifting, moving and loading small pallets and skids is optional and sold separately.
To view the PHT-140 Training Video click on the video in the gallery.
Werken op hoogte moet en kan veiliger by jh on 25 januari 2016 in Deze editie Regels en bepalingen voor ‘werken op hoogte’ zijn sinds 2004 in Nederland expliciet vastgelegd in de Arbowet.
QuickDeck Desondanks is nog steeds één derde van de ongevallen op bouwplaatsen het gevolg van ‘vallen van hoogte’, zo stelde de Inspectie SZW eind 2014 vast. “Dat moet natuurlijk veiliger… en dat kan ook,” zegt Ronny van Baal, directeur van het bedrijf Sky Access. In de Verenigde Staten stuitte hij op QuikDeck, een modulair op te bouwen hangend platform voor werkzaamheden op moeilijk bereikbare locaties. “Een ingenieus systeem dat in gewicht de helft lichter is dan een conventionele (hang)steiger, maar toch ruim tweemaal zwaarder belast kan worden”, benadrukt hij. “Snel en eenvoudig te assembleren in vrijwel elke vorm en grootte, en zeer stabiel. Dus niet alleen veiliger, maar ook efficiënter.” Met zijn dochterbedrijf QuikDeck Europe heeft hij dit innovatieve steigersysteem inmiddels op de Nederlandse markt geïntroduceerd. In de januari-editie van Europoort Kringen leest u meer hierover. Geen abonnee? Abonneer u dan nu op Europoort Kringen!
Scholieren bedenken oplossingen voor arbeidsongevallen
vrijdag 13 maart 2015 essenscia 0 reacties
Het team ‘2B Safe’ heeft de West-Vlaamse editie van de Creativiteitsmarathon gewonnen. Ze bedachten de ‘Safetybuddy’, waardoor er geen ongevallen op de werkvloer meer zouden gebeuren.
De Creativiteitsmarathon is een initiatief van essenscia vlaanderen, de federatie van de chemische industrie, kunststoffen en life sciences, in samenwerking met de Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo), om het ondernemerschap en de creativiteit bij jongeren te stimuleren.
In opdracht van onderneming Bayer MaterialScience uit Tiel moesten middelbare scholieren een oplossing bedenken voor het vraagstuk: Hoe zorg je ervoor dat er een jaar lang geen ongevallen gebeuren op de werkvloer? Tweeëntachtig leerlingen verdeeld over veertien teams bedachten creatieve oplossingen.
Safetybuddy
Team ‘2B Safe won met de ‘Safetybuddy’. Daarbij staat elke maand een andere werknemer in voor de veiligheid van zijn collega’s. Een premiestelstel, spaarkaart en inspraak voor de werknemers moet er bijkomend voor zorgen dat er in alle bedrijfsprocessen extra aandacht is voor het veiligheidsaspect. Dit alles onder het motto: ‘Ik werk veilig, of ik werk niet.’
‘Ik was verbaasd over de creatieve voorstellen van de jongeren’, zegt Gertjan Venema, CEO van Bayer MaterialScience. ‘Veiligheid is ontzettend belangrijk in onze industrie. We hebben daarover al vaak gebrainstormd, maar vandaag heb ik hier betere oplossingen gehoord. Meer nog, ik denk er sterk aan om de ideeën van ‘2B Safe’ effectief toe te passen in ons bedrijf.’
Werkstress
Stress-released Mindfulness in Flevoland
De eerste aanzet tot de cursus ‘(Stress-Release Based) Mindfulness’ kwam op de Almeerse scholengemeenschap Helen Parkhurst van een docent zelf. Net als elders in Nederland ervaren docenten in Flevoland dat de werkdruk in onderwijsland hoog kan oplopen. Dat brengt de nodige stress met zich mee, wat tot psychische en lichamelijke klachten kan leiden en het functioneren beperkt. Opleidingsmogelijkheden voor docenten richten zich tot nu toe echter vooral op de inhoud en praktische uitvoering van hun werk. Terwijl onder docenten nadrukkelijk óók de behoefte leeft om beter te leren omgaan met werkdruk. De cursus Mindfulness geeft docenten daarvoor de tools in handen en kan zo stress verminderen, en klachten voorkomen of verminderen. De organisatie heeft van schoolzijde niet veel omhanden, terwijl de cursussen in no-time zijn volgeboekt.
Kort samengevat geeft mindfulness docenten verschillende mentale technieken in handen om zich meer bewust te zijn van alle stimuli om hen heen, en daar tegelijk juist meer zichzelf in te blijven. Dat de vraag om mindfulness juist van docenten af kwam, maakte het besluit om deze cursus aan te bieden, voor de schoolleiding en P&O-medewerker van Helen Parkhurst erg gemakkelijk (lees ook het praktijkverhaal op de site van Voion). De eerstvolgende stap bestond uit het vinden van een geschikte trainer – iemand die de mindfulness-cursus specifiek kon richten op stress-release en deze ook kon linken aan de dagelijkse onderwijspraktijk. De inschrijving voor de cursus verliep vervolgens ongekend snel: binnen een dag waren de 12 beschikbare plaatsen vergeven. Voorafgaand aan de cursus heeft de cursusleidster met alle deelnemers een (telefonisch) intakegesprek gevoerd om achtergrond, verwachtingen en doelen te bespreken. De cursus zelf (acht bijeenkomsten van tweeënhalf uur, plus een zondagochtend) volgden de deelnemers in hun eigen tijd – de bijeenkomsten vonden plaats op doordeweekse avonden. Als locatie is bewust gekozen voor een plek buiten de school. De kosten hiervan zijn beperkt, terwijl het juist voor de deelnemers erg prettig is om tijdens de cursus de school letterlijk even achter zich te kunnen laten en op een sfeervolle plek op adem te komen. De cursus als geheel werd daarbij gesubsidieerd door project Flevokans. Inhoudelijk begint de cursus bij de basisprincipes van mindfulness, om van daaruit te linken naar de dagelijkse praktijk van de docent. De cursus is afgerond met een evaluatie per deelnemer. Na die eerste cursus, bleek al snel dat veel meer docenten in Flevoland interesse hebben in de deze cursus. Sindsdien wordt de cursus met groot succes ook regionaal aangeboden, via het project Flevokans II. Helen Parkhurst zelf organiseert nu ook terugkomavonden ter verdieping van de cursussen.
Docenten die hebben deelgenomen aan de cursus, geven aan dat zij nu tools in handen hebben die het makkelijker maken om te gaan met alles wat er op een (werk)dag op hen afkomt en zich beter kunnen focussen op het ‘nu’. Doordat deze docenten toenemende druk of negatieve invloeden sneller signaleren en weten hoe ze vervolgens ontspanning kunnen creëren, staan ze rustiger en zorgelozer in hun werk en nemen ze gezondere beslissingen. Het is precies dat proces dat zorgt voor vermindering van stress, en – uiteindelijk – ziekteverzuim kan voorkomen.
Qua professionalisering gaat Helen Parkhurst vooral uit van de vraag van docenten zelf: ‘Wat heb jij nodig zodat jij je doelen kunt halen en effectief kunt werken?’ Deze cursus is daar een duidelijk antwoord op. Daarnaast gaat deze opleiding nu eens niet over onderwijsinhoudelijke zaken, maar over docenten zelf, als mens.
+ Deze cursus beantwoord echt een vraag vanuit de docenten, brengt docenten iets waar echt zelf behoefte aan hebben: een betere omgang met werkdruk en stress.
+ Mindfulness hoeft niet meteen specifiek naar docenten te worden toegeschreven, omdat het gaat over hoe mensen in het algemeen in het leven staan en naar de wereld kijken.
+ Mindfulness geeft houvast in alle omstandigheden die docenten (en het andere onderwijspersoneel) in hun leven tegenkomen.
+ De kosten voor een cursus mindfulness zijn voor de meeste scholen zeer beperkt, zeker in verhouding tot andere cursussen op professionaliseringsvlak.
– Mindfulness is geen oplossing voor werkdruk, maar een preventiemiddel om er beter mee om te gaan.
– Een cursus van acht weken is in het onderwijs niet zomaar in te plannen. In iedere cursus zitten wel gaten, vanwege vakanties, maar vooral omdat docenten ook ’s avonds een volle agenda hebben.
Scholengemeenschap Helen Parkhurst in Almere
Van de school zelf vergt de cursus een zeer beperkte hoeveelheid tijd om een geschikte trainer te vinden, de communicatie erover te verzorgen en de resultaten te monitoren. De cursus zelf vergt acht bijeenkomsten van tweeënhalf uur, plus een zondagochtend van vier uur, met daaromheen een individuele intake en evaluatie.
De kosten voor deze cursus (met 12 deelnemers) bedroegen ongeveer 4.000 euro.
Safety App; vanaf nu werk je veiliger!
Ongeacht waar je bent even op je mobiel kijken welke persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm’s) je voor bepaald werk nodig hebt én ze ook direct bestellen. Het kan allemaal met de Safety App die Dura Vermeer en Intersafe gezamenlijk hebben ontwikkeld. De app moet het veilig, verantwoord en comfortabel werken voor de medewerkers van Dura Vermeer naar een nog hoger plan tillen. De app komt op korte termijn ook voor andere (bouw)bedrijven beschikbaar.
Veiligheidsadviseur Mathijs Bakker en communicatieadviseur Dianne Huiberts van Dura Vermeer hebben de allerlaatste test van de app bij Intersafe in Dordrecht bijgewoond en zitten nog na te genieten. Dianne: ”Het is heel gaaf om te zien dat wat we met elkaar bedacht hebben nu echt werkt.” Mathijs roemt de strakke en vlekkeloze samenwerking: “Bij dit soort projecten loop je het risico dat je begint met een idee voor een schommel en eindigt met een achtbaan. Maar wij wilden een app en hebben ook een app gekregen.”
Uitbouwen
Maar eerst terug naar het begin, ongeveer een jaar geleden. Dura Vermeer (160 jaar actief in bouw en infrastructuur, 2.500 medewerkers, € 1 miljard omzet) zoekt doorlopend naar mogelijkheden om de veiligheid op het werk te vergroten. Er bestond al een applicatie om veiligheidheidsinformatie via de mobiele telefoon aan de medewerkers aan te bieden, en die wilde men verder uitbouwen. Het idee rees om een beslisboom via de smartphone aan te bieden. Welke pbm’s heb ik nodig voor wat voor werk? Toen ze toch met de voeten op tafel zaten te brainstormen, bedacht iemand dat het ook wel handig zou zijn als je die pbm’s dan meteen zou kunnen bestellen. Daarna is besloten om ook de catalogus op te nemen. Ze realiseerden zich óók dat ze dit niet in hun eentje konden klaren en zochten samenwerking met Intersafe, die al jaren de vaste leverancier is van de infra-divisie van Dura Vermeer. Beide partijen zaten al snel om de tafel om het plan verder uit te werken.
Up-to-date
Het leverde onder andere een handige ‘beslisboom’ op. Door op je telefoonscherm aan te klikken voor wie, wáár en met welk soort werkzaamheden je aan de slag gaat, krijg je een pasklaar overzicht van de juiste pbm’s voor die klus. Daar was grote behoefte aan, verduidelijkt Mathijs: “We hebben inmiddels zoveel pbm’s in onze catalogus dat we onze mensen moeten helpen daaruit de juiste keuze te maken. Want per activiteit, en ook weer per opdrachtgever, kunnen andere regels gelden. Bovendien zijn er ook collega’s die veel op kantoor zitten en slechts zo nu en dan naar een bouwplaats gaan. Die moeten uiteraard op de hoogte zijn van alle regels, maar voor hen is het lastiger dit continu bij te houden. Dan is deze app een handig hulpmiddel. Ook voor onderaannemers is het een uitkomst. Als die aan onze uitvoerders vragen ‘wat moet ik aan?’ dan heeft die de info nu meteen beschikbaar. Voorheen moest hij dan eerst intern gaan bellen om de informatie op te vragen. Nu heeft hij de complete catalogus via z’n mobiel letterlijk in de hand. En hij is ook nog eens up-to-date.”
Laatste nieuws
Met een paar tikken op het scherm laat Mathijs zien hoe een medewerker van Dura Vermeer die aan de bovenleidingen van het spoor werkt de keuze heeft uit meer dan twintig soorten handschoenen. Mathijs: “Een handschoen lijkt iets simpels, maar de één is ‘vingergevoelig’ en de andere niet. De ene gebruik je bij hitte, de andere bij kou, de ene soort geeft wel grip, de andere niet; de juiste handschoenen zorgen echt voor het voorkomen van letsel. Maar dan moet je het de mensen wel vertellen!” En dat is precies wat de app doet. Bij elk artikel staat een duidelijke afbeelding en staan de toepassingsmogelijkheden en de onderhoudsvoorschriften vermeld. De app heeft nog meer aantrekkelijke toepassingen. Zo zit er een ‘meldknop’ in waarmee medewerkers onveilige situaties kunnen melden. Ze kunnen eventueel een foto meesturen. De app omvat ook een nieuwsrubriek, zodat de laatste nieuwtjes over veilig werken of een nieuw type helm snel verspreid kunnen worden.
Anders bestellen
Dura Vermeer en Intersafe hebben veilig werken hoog in het vaandel staan. Dat geldt niet alleen voor de eigen medewerkers, maar voor de gehele branche. Onderaannemers en andere bouwbedrijven kunnen er dus ook gebruik van maken. Zo stelt ook Reym met deze SafetyApp haar papieren pbm-handboek digitaal beschikbaar aan haar medewerkers. Dura Vermeermedewerkers krijgen hun eigen inlogcode waarmee zij toegang krijgen tot de bestelmodule. Daar kunnen zij ‘shoppen’ met de punten die hem of haar of op basis van de functie is toebedeeld. Bang dat men met de smartphone in de hand massaal voor familie of vrienden gaat inslaan zijn ze niet bij Dura Vermeer. Dat is deels een kwestie van vertrouwen en deels van controle. Er zijn kledingcoördinatoren aangesteld die de bestellingen verifiëren en die ook extra punten kunnen toewijzen aan mensen die voor hun werk extra pbm’s nodig hebben. Mathijs verwacht dat met de laagdrempelige app aard en omvang van de bestellingen wel iets zullen gaan veranderen. Medewerkers krijgen immers meer inzicht. Het besef dat er niet één simpele set handschoenen beschikbaar is, maar wel twintig varianten zal mensen er eerder toe bewegen nu ‘de goeie’ te bestellen. De verwachting is ook dat medewerkers hun werkcomfort zullen gaan vergroten. Als ze, snuffelend door de app, ontdekken dat er ook lekker warme gevoerde winterlaarzen verkrijgbaar zijn, zullen ze die makkelijker bestellen. Invoering van de app kan andere of extra bestellingen met zich meebrengen, maar een zwaarwegend punt is dat niet voor Dura Vermeer. Mathijs: “Het hoofddoel van de app is het vergroten van het veiligheidsbewustzijn. Veiligheid en goed werkgeverschap leveren alleen maar credits op. Het belangrijkste is dat onze mensen na het werk weer heel thuis komen. Als je denkt dat veiligheid duur is, bereken dan maar eens de gevolgen van een ernstig ongeval. Dan kom je er achter wat onveiligheid kost.”
Meer weten?
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met uw Customer Service medewerker.
Tilhulp
René Singels uit Valkenswaard is met de Multi-Grip Europe de winnaar geworden van de Arboprijs FNV Bouw 2014. De Multi-Grip Europe is een tilhulpmiddel voor rechtstandig heffen en dragen van (semi) zware objecten, goederen en materialen. René Singels: “Bij veel dagelijks repeterende tilwerkzaamheden, in ongemakkelijke lichaamshoudingen met een te zware last, wordt ons bewegingsapparaat te zwaar en veelvuldig belast. Samen met mijn schoonvader, heb ik dit idee bedacht en verder uitgewerkt. Daarna zijn er deskundigen bij betrokken om nader te onderzoeken of het idee technisch uitvoerbaar is en kan voldoen aan de arbo-regelgeving.” De winnaar kreeg een cheque van € 10.000. Dat bedrag dient te worden besteed aan het idee of de uitvoering daarvan om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. De prijs dient als een stimulans om de kwaliteit van de arbeid in de bouw en infra, afbouw en onderhoud, meubel- en houtindustrie en bij woningcorporaties aantoonbaar te verbeteren.
http://www.multi-grip.nl
http://www.fnvbouw.nl
.
Regels Tilgewicht
De ARBO eist dat er maximaal 25 kg getild mag worden per persoon. Dit wordt streng gehandhaafd door de arbeidsinspectie. Er worden regelmatig boetes opgelegd aan bedrijven die zich niet houden aan de regels rond fysieke belasting en het juiste gebruik van hulpmiddelen en persoonlijke beschermingsmiddelen op de werkvloer in de bouw.
Werknemers die elke dag zware lasten tillen en dragen hebben een grotere kans op rugklachten dan werknemers die dat niet doen
Bijna de helft van het verzuim wordt veroorzaakt door klachten aan rug, nek en ledematen. Zwaar tillen is dus bij uitstek een fysieke belasting waar veel bij gewonnen kan worden door het tilgewicht zoveel mogelijk omlaag te brengen.
Om in te spelen op de strengere regels op het gebied van fysieke belasting worden er vele nieuwe vindingen gedaan om het werken gezonder te maken.
Zo heeft MATADOR een slimme doorontwikkeling van de Arbo-steenkruiwagen M-220 op de markt gebracht onder de naam Unipro M-230.
Dit nieuwe model 2014 universele transportwagen zorgt ervoor dat u bij volle belading nog steeds minder dan 8 kilo tilt.
Deze ergonomische transportwagen wordt gebruikt daar waar een conventionele steenkruiwagen gezien de tilwetgeving ‘overbelast’ wordt.
Het model 2014 is verkrijgbaar in een 1-wiel uitvoering en een 2-wiel uitvoering. Beide zijn leverbaar met luchtbanden of lekvrije banden en hebben standaard veiligheidshandgrepen met knokkelbescherming.
.
Ga voor Startwerk&Blijfveilig voor het onderwijs naar http://www.arbocatalogus-vo.nl/Schoolvoorbeelden/StartWerkBlijfVeilig/tabid/3024/Default.aspx
VEILIGHEID OP NIVEAU
klik hier voor meer informatie en voorbeelden
Vlietstra Franeker vindt schoonmaakrobot uit
Gepubliceerd op 04 januari 2014, 11:27
Laatst bijgewerkt op 04 januari 2014, 11:28
FRANEKER – Reinigingsbedrijf Vlietstra in Franeker heeft een schoonmaakrobot voor windmolens uitgevonden.
Windmolens hebben af en toe een poetsbeurt nodig. ,,Bij calamiteiten, als er bijvoorbeeld olielekkage is in de tandwielkast”, zegt Rob Frölich, financieel directeur van de Vlietstra. Dit bedrijf moet gemiddeld 45 keer per jaar in actie komen bij dergelijke incidenten.
Tot nu toe gebeurt dat met een gehuurde hoogwerker. Een medewerker stapt met een hogedrukspuit in een bakje en spuit de mast schoon.
Voortaan stuurt Vlietstra een robot omhoog, met op de snuit een borstel en een sopje.
Samen Slimmer Bouwen
Wij willen ons voortdurend verbeteren. Dit betekent niet stilstaan, maar goed luisteren naar onze omgeving, onze klanten, zelfkritisch zijn en zaken beter bekijken én beter doen. Onder de naam "Samen Slimmer Bouwen" hebben wij, VolkerWessels-breed, een eigen programma t.b.v. Lean Bouwen, BIM en Ketensamenwerking. Met alle partners uit de waardeketen doorlopen wij het totale proces van ontwerp tot onderhoud om tot kostprijsverlaging, doorlooptijdverkorting en de juiste kwaliteit te komen. Dat betekent volgens ons niet harder werken, maar Samen Slimmer Bouwen. Ons programma wordt gedragen door de volgende pijlers:
Lean Bouwen
De toepassing van Lean in de Nederlandse bouwsector is ca. 8 jaar gaande. Lean Bouwen wordt vaak geassocieerd met het ‘stickertjes plakken' tijdens een gezamenlijke planningsessie. Maar de toepassing van Lean in de bouw komt bv. ook tot uiting in zogenoemde klantwaardegesprekken met de opdrachtgever, een Project Start Up-vergadering met onze bouwpartners en een dagelijks startwerkgesprek over de Productie-, Evaluatie- en Planningvoortgang (PEP-meeting). Waar het vooral om draait is het gezamenlijk nadenken over doorlooptijdverkorting, het voorkomen van verspillingen en het verhogen van de kwaliteit in de ogen van de klant. De Lean-filosofie bestaat al ruim een halve eeuw en is – zeer succesvol – ontwikkeld en uitgewerkt door autofabrikant Toyota. In Nederland is vooral de Zwolse productievestiging van Scania bekend om haar Lean-programma. En het lijkt er nu steeds duidelijker op dat de toepassing van Lean in de bouw een ook oplossing kan zijn voor traditionele problemen als budgetoverschrijdingen, (te) weinig aandacht voor de klant en uitlopende projectplanningen. Systabo heeft voor het lean bouwen een adequate strategie, de doelstellingen zijn duidelijk geformuleerd en bijbehorende prestatie-indicatoren zijn vastgelegd in een road-map. Orde en netheid, klantwaarde, samenwerking, samen plannen, dag start bijeenkomsten zijn enkele begrippen binnen lean.
BIM
Bij BIM staat het 3D gebouwmodel centraal, de bepalende partijen zetten het bouwwerk eerst virtueel op, voordat er in werkelijkheid gebouwd wordt. De diverse gebouw gebonden onderdelen worden verzameld in één gebouwmodel en iedere betrokken partij levert hierbij de 3D informatie aan om deze vervolgens in één 3D gebouwmodel te combineren. Zo kunnen knelpunten (clashes) direct worden waargenomen en kunnen eventuele conflicten vroegtijdig opgelost worden. In het BIM-proces wordt ketenintegratie en LEAN geïntegreerd en vindt communicatie en informatieuitwisseling steeds meer plaats via een centraal platvorm. Hierdoor heeft iedere betrokkenen partij altijd de actuele informatie tot zijn beschikking. De doelstelling hierbij is dat op een eenduidige manier informatie uitgewisseld wordt, zonder dat er informatie verloren gaat. Systabo is in 2009 begonnen met het 3D modelleren. De toegevoegde waarde van het 3D gebouwmodel is sindsdien steeds verder toegenomen. Zo ondersteunen we onder meer de volgende processen vanuit het gebouwmodel: – 3D presentatie – Tekeningen en hoeveelheden worden gegenereerd vanuit het 3D model – Integratie met het constructieve model – Uitwisseling met derden Opdrachtgevers, aannemers, architecten, producenten, iedereen praat erover: 'BIM heeft de toekomst'.
Ketensamenwerking
Samenwerken is dé voorwaarde voor een succesvol bouwproces. Succesvolle bouwprojecten worden gerealiseerd door een hechte samenwerking tussen alle bij het bouwproces betrokken partijen (keten). De opdrachtgever, architect, constructeur, adviseurs, bouwer, installateurs en leveranciers zullen elkaars kennis benutten om samen een optimalisatie van het eindproduct te bewerkstelligen. Door "Lean Samen te werken rondom BIM" gaat communicatie en informatie-uitwisseling steeds meer plaatsvinden via een centraal platform. Hierdoor heeft iedere betrokkenen partij altijd de actuele informatie tot zijn beschikking. De doelstelling hierbij is dat op een eenduidige manier informatie uitgewisseld wordt, zonder dat informatie verloren gaat. De aannemer kan hiervoor als ketenregisseur de kennis mobiliseren en de juiste partijen bij elkaar brengen. Door zoveel mogelijk te werken met vaste partners, en transparantie en wederzijds vertrouwen centraal te zetten, zal het bouwproject worden uitgevoerd met de beste kwaliteit, voor de laagste kosten en in de kortst mogelijke tijd. En dat mag toch met recht "Samen Slimmer Bouwen" heten …
Emmer overall weerstaat 2500 volt
DVHN | Gepubliceerd op 04 december 2013, 06:11
Laatst bijgewerkt op 03 december 2013, 20:22 EMMEN – Een elektrische lading tot 2500 volt op het lichaam, en toch geen centje pijn.
Bedrijfskledingfabrikant Hydrowear uit Emmen heeft een overall ontwikkeld die elektromonteurs beschermt tegen extreme hoge spanningen. Volgens het bedrijf gaat het om een levensreddende wereldprimeur.
De Emmer vinding werd vorige maand bekroond met een innovatieprijs tijdens ’s wereld grootste vakbeurs voor de bedrijfsveiligheidsbranche, de A+A Messe in Düsseldorf.
Machinaal voegen: samenwerken zorgt voor productontwikkeling
Voegen kan automatisch. Bouwvakkers hoeven met de voegmachine van Frybo uit Bolsward de specie niet meer handmatig tussen de voegen aan te brengen. Frybo biedt met zijn innovatie een duurzame oplossing aan.
Machinaal voegen
Met de nieuwe voegmachine van Frybo brengen bouwvakkers straks met een spuit de specie tussen de stenen aan. Het handmatig aanbrengen is verleden tijd. Arbotechnisch is dit een verbetering, maar het komt ook de kwaliteit van de voegen ten goede. De mortel kan namelijk nu meer water bevatten. De nieuwe methode is vooral een vooruitgang bij voegen boven het hoofd, zoals bij boogconstructies en stenen in plafonds.
Voegspecialist in Bolsward
Directeur Edwin de Boer (34) startte in 1995 voegbedrijf Frybo in Bolsward. Inmiddels heeft Frybo twintig werknemers.
Specie invoegen met een spuit
Het idee om met een spuit specie in voegen aan te brengen, leefde al jaren bij De Boer. Probleem bij het ontwikkelen van een spuit voor voegspecie is hoe je een homogene massa behoudt. De Boer: “Wanneer er druk op de voegspecie ontstaat, wordt het water eruit gedrukt. En dat moet dus niet.” Met een speciaal drukmechanisme wordt dat nu voorkomen.
Doorontwikkelen van spuitpistool
Er bestonden al wel mortelpompen en machines om voegmortel te mengen. Het probleem was dat er geen geschikte voegmortel te vinden was die verpompbaar was.
Toch lukte het De Boer geschikte voegmortel te ontwikkelen dankzij een samenwerking met Sakrete. Dat leidde tot een spuitpistool om de mortel mee aan te brengen. Nu hij dit had ontwikkeld besloot hij nog een stapje verder te gaan en na te denken over het ontwikkelen van een voegmachine. Dat is hem gelukt, onder meer met hulp van Syntens.
Ondersteund door LiveWIRE
Directeur De Boer is een ervaren ondernemer. Toch maakte hij bij de ontwikkeling van de voegmachine dankbaar gebruik van adviezen van Syntens: “Syntens begeleidde me bij het formuleren van een innovatiestrategie. Ze gaven me ook advies bij de contacten met kennisinstellingen en kennisleveranciers.” De Boer heeft ook veel gehad aan het enorme netwerk van Syntens en het ondersteuningsprogramma LiveWIRE voor technisch innovatieve ondernemers.
Doorbraak in bouwsector
Syntensadviseur Kees Groot ziet de innovatie van Edwin de Boer als een grote doorbraak voor de bouwsector: “Er kan dankzij de nieuwe voegmachine onder betere arbeidsomstandigheden worden gewerkt. De faalkosten zullen dalen en de kwaliteit van de voegmortel gaat omhoog. Frybo biedt een duurzame oplossing aan. Naar verwachting zal er veel vraag ontstaan naar de nieuwe voegmachine. Die zal ook groeien omdat de machine nog meer toepassingsmogelijkheden heeft, zoals het vullen van kolommen.”
Montagetrap
maakt voorloopleuningen steigers overbodig
In een unieke samenwerking van 4 partijen is de aluminium Altrex montagetrap voor het veilig opbouwen van stalen steigers ontwikkeld. Met deze montagetrap zijn geen voorloopleuningen meer nodig. Dit biedt grote voordelen ten aanzien van opbouwtijd, veiligheid en investeringen. De montagetrap is ontwikkeld samen met de steigerafdeling van VolkerWessels bouwmaterieel. Het enthousiasme over de montagetrap is zo groot dat VolkersWessels bouwmaterieel deze voortaan verplicht stelt voor alle steigerprojecten.
Het idee voor de steigertrap is afkomstig van Steigerbouw Hoogeveen. Samen met Van Thiel United heeft Altrex hier een werkzaam model van kunnen maken. De montagetrap is uitgebreid in de praktijk getest, in aanwezigheid van onder andere de Arbeidsinspectie. De Arbeidsinspectie heeft positief gereageerd op deze innovatie.
Veiligheid
Met de montagetrap kan de steigerbouwer op een veilige manier de leuningen voor de
volgende slag maken. De nieuwe vloer kan veilig worden betreden omdat die al is voorzien
van de permanente leuningen. Hierdoor is het gebruik van voorloopleuningen niet nodig,
maar kan de steiger wel op een veilige manier worden opgebouwd. Van Thiel United heeft
stalen haken ontwikkeld waarmee de montagetrap eenvoudig kan worden opgehangen aan
de leuningen.
Verkrijgbaarheid
De Aluminium montagetrap is verkrijgbaar bij Steigerbouw Hoogeveen en Van Thiel United. Altrex produceert, maar distribueert niet aangezien zij niet is gespecialiseerd in stalen steigerbouw.
Straatmaker straks niet meer uitgeput
Een groot deel van de straatmakersbranche is om wat betreft het mechanisch bestraten. Dat ligt niet altijd aan de opdrachtgevers, constateert Jan Warning. Een overtreding kan er ook voor zorgen dat bedrijven het roer omgooien.
Als directeur van Arbouw mag ik af en toe deel uitmaken van een jury. En zo gebeurde het dat ik op een mistige novembermorgen de Tiger Stone beklom. Ik was naar het noorden van het land getrokken naar genomineerden voor de Gouden Straatsteen. De Gouden Straatsteen is door FNV Bouw in het leven geroepen voor bedrijven en opdrachtgevers die de arbeidsomstandigheden van staatmakers verbeteren. De Tiger Stone is een imposante machine waarbij twee medewerkers op een plateau staan en de stenen in vorm leggen. De zwaartekracht helpt om vervolgens de stenen over de breedte van de straat keurig op de grond te vlijen. Het lijkt een beetje op het langzaam uitrollen van een stenen tapijt over de weg. Vervolgens is er ook een moment voor een kop koffie met een plakje cake op het kantoor. Mede jurylid Robert-Jan van den Berg van CROW en ik vragen naar het opleidingsbeleid, de toolboxmeetings, de risico-inventarisatie. En dan moeten we weer weg, naar het zuiden van het land, naar de volgende genomineerde.
Enthousiasme
Bij dit volgende bedrijf valt opnieuw een veelheid aan machines op, tot en met een apparaat voor het afreien van de stoep. Maar het belangrijkste is nog wel het enthousiasme voor het mechanisch bestraten, onder de werkgevers maar ook onder de werknemers. Dit zijn geen sociaal wenselijke uitspraken. Het is duidelijk: een groot deel van de branche is óm wat betreft het mechanisch bestraten! Uit cijfers van Arbouw blijkt dat 45 procent van de straatmakers regelmatig tot altijd gebruik maakt van mechanische hulpmiddelen bij het vlijen. Voor het plaatsen van trottoirbanden gebruikt zelfs 60 procent hulpmiddelen. Dit is een enorme verbetering ten opzichte van tien jaar geleden toen het bestratingswerk nog uitsluitend met de hand en op de knieën gebeurde. Ook wat betreft gerapporteerde klachten is er langzaam maar zeker een positieve trend zichtbaar. Zei in 2005 nog 17 procent van de straatmakers dat men uitgeput was op het einde van de dag, inmiddels is dit aantal geslonken naar 9 procent.
Deze ontwikkeling is natuurlijk dringend gewenst. Op dit moment heeft vier van de vijf straatmakers rugklachten. In de media wordt de straatmaker altijd als een van de eerste genoemd als het onderwerp ‘zware beroepen’ ter sprake komt.
Het is de vraag wat heeft bijgedragen aan deze positieve trend en hoe we die kunnen voortzetten. Ik vroeg de genomineerde werkgevers waarom zij op een gegeven moment zijn overgestapt op mechanisch straten. Het ligt niet aan de opdrachtgevers. De gemeenten zijn vaak onwetend en hebben geen beleid. Er zijn overigens ook positieve uitzonderingen, waaronder de genomineerde gemeenten. Volgens veel betrokkenen heeft de Arbeidsinspectie een belangrijke rol gespeeld. “Nadat we weer een overtreding kregen hebben we besloten het roer om te gooien”, zei een van de genomineerde werkgevers. Het is dus mogelijk dat een overtreding een zodanige impuls geeft dat een bedrijf later als een van de beste in de branche wordt genomineerd. Deze constatering plaatst ook vraagtekens bij de forse bezuinigingen waar de Arbeidsinspectie momenteel mee te maken krijgt. Verschillende genomineerde bedrijven pleiten voor meer toezicht op de werkplek en dat is ook de mening van de jury van de Gouden Straatsteen. Het kan niet zo zijn dat er oneerlijke concurrentie plaatsvindt tussen bedrijven die wel en niet investeren in veilig en gezond werken.
Daarnaast is het van belang om machines en hulpmiddelen verder te ontwikkelen. De machines veroorzaken mogelijk nieuwe risico’s, zoals een hogere werkdruk of blootstelling aan dieselrook. Taakroulatie, goede handhaving, arbo-advies aan bedrijven en aandacht van opdrachtgevers voor de kwaliteit van het werk dragen bij aan een goede gezondheid en een modern imago van de straatmakers.
Bron: Jan Warning/Cobouw (JW schrijft regelmatig een column in Cobouw)
Datum: 14 december 2011
Simulatiespel veilig gedrag P&K industrie
Tijdens de ARBOdag op 8 april jl. was er in een van de workshops aandacht voor een
nieuwe manier waarop veilig gedrag gestimuleerd kan worden.
Met een korte enquête per e-mail zijn de reacties hierop gepeild en dit zijn de belangrijkste
resultaten:
• De belangstelling voor ´Serious Game´ kwam voort uit de behoefte om nieuwe technologie uit te proberen en kunnen benutten (45.9 %). Verder werd genoemd dat er wellicht een nieuwe aanpak nodig is voor veilig gedrag en/of dat het effect van feedback in training ‘game’ mogelijkheden biedt
• Het gedemonstreerde voorbeeld (de Burgemeestersgame) was interessant (59,5%), maar niet iedereen ziet direct
raakvlakken met de eigen sector
• Als er een ‘eigen’ Serious Game voor onze sector zou worden ontwikkeld, dan ziet een meerderheid (64.9%)
mogelijkheden in het bedrijf veilig gedrag te beïnvloeden met een op maat gemaakte simulatie
• Van een Serious Game wordt een hoger effect dan andere trainingsvormen verwacht (54,1%).
Een groot deel van de groep kan dit moeilijk inschatten en slechts een enkeling (5,4%) voorziet een lager effect
• Als doelgroepen voor zo’n game, werden genoemd: operators (67.6%); teamleiders, ploegbazen (64,9%);
directie & management (48,6%)
Duidelijk is in ieder geval dat er belangstelling is voor deze nieuwe trainingsvorm, maar dat het wel toegesneden moet worden op onze sector. Verdere mogelijkheden voor een‘eigen’ serious game worden onderzocht en wij houden je hiervan op de hoogte.