bron:www.engineersonline.nl
In Nederland kwamen in de eerste helft van 2016, 42 bouwvakkers om het leven, een stijging van meer dan 50% vergeleken met dezelfde periode in het jaar daarvoor. In België werden in totaal 52 dodelijke arbeidsongevallen gerapporteerd en meer dan 65.000 verwondingen; en in Luxemburg waren er 10 dodelijke ongelukken en meer dan 7000 verwondingen.
Hoewel de arbowetgeving veel heeft gedaan om dergelijke tragedies te voorkomen, bewijzen deze schokkende cijfers dat werkgevers duidelijk nog veel meer kunnen doen om hun werknemers de best mogelijke bescherming te bieden. Maar welke mogelijkheden zijn er om bouwvakkers veilig te houden? Leveranciers van veiligheidsproducten maken steeds meer gebruik van de nieuwste technologie om ingenieuze apparatuur te ontwikkelen die het welzijn van medewerkers in de bouwsector kan verbeteren.
Achteruitrij-alarm
Neem bijvoorbeeld achteruitrij-alarmen. De meesten van ons kennen wel de piepsignalen die deze apparaten uitzenden wanneer een voertuig achteruitrijdt. Dergelijke alarmen zijn wereldwijd standaard gemonteerd op de meeste bouw- en bedrijfsvoertuigen en hebben talrijke levens gespaard, zowel op het werk als daarbuiten. Maar in recente jaren is gebleken dat het vaak moeilijk is om te bepalen waar het piepsignaal vandaan komt als er meerdere alarmen tegelijk klinken, wat vaak het geval is op bouwterreinen.
Een nieuwe generatie achteruitrij-alarmen, zoals het gepatenteerde ‘White Sound bbs-tek’-achteruitrij-alarm van Brigade Electronics, maken een ‘ssh ssh’ geluid dat op de bouw duidelijk te horen is, zelfs wanneer werkers koptelefoons of gehoorbescherming dragen. ‘White Sound’-alarmen gebruiken breedbandfrequenties die het oor betere informatie geven over de richting waaruit het geluid komt. Hierdoor kan de locatie van het geluid onmiddellijk worden bepaald. Dat is een geweldige verbetering van de veiligheid, want een halve seconde verwarring kan ernstig letsel of de dood tot gevolg hebben.
Camera’s
Een andere innovatie is de nieuwe generatie camera’s die in de cabine worden gemonteerd. Deze geven een volledig beeld van de omgeving rondom het voertuig en elimineren op die manier de dode hoeken. Daarmee vermindert het aantal aanrijdingen met mensen en voorwerpen. Deze geavanceerde camerasystemen kunnen niet alleen op vrachtwagens en busjes worden geïnstalleerd, maar ook op bouwvoertuigen zoals voorladers en graafmachines.
Radarsystemen
Dankzij de verbeterde mogelijkheden van radarsystemen worden ook deze systemen steeds vaker gebruikt om medewerkers op gevaarlijke terreinen te beschermen. Radarsystemen detecteren mensen en voorwerpen in de dode hoek van de chauffeur en geven visuele en hoorbare waarschuwingen in de cabine, zelfs onder moeilijke omstandigheden en bij slecht zicht in het geval van rook, mist en stof. Dergelijke op radar gebaseerde veiligheidssystemen zijn niet alleen geschikt voor de bouw, maar ook een goede keuze voor potentieel gevaarlijke industrieën zoals mijnbouw, steengroeven en landbouw, waar voertuigen vaak een aanzienlijk grotere dode hoek hebben.
door Huib Slijkhuis – expert van Brigade Electronics BV