Een distributiecentrum als een racebaan voor heftrucks. Dan kan het niet anders of het aantal ongevallen stijgt.
Grote boosdoener: de hoge werkdruk. Dat stelt letselschade-advocaat Sander de Lang tegenover RTV Utrecht.
Aanleiding voor de uitspraak is het recente dodelijke ongeval in het distributiecentrum van HEMA in Utrecht. Een heftruckchauffeur botste tegen een hoogwerker, waarna een werknemer naar beneden viel en overleed.
Werkdruk zorgt voor onveilige werkomgeving
Een medewerker van het distributiecentrum liet anoniem aan de regionale omroep weten dat de werkdruk voor een onveilige werkomgeving zorgt. Andere werknemers beaamden dit. Heftruckchauffeurs moeten binnen een bepaalde tijd hun werk doen. Door de werkdruk die daarmee gepaard gaat, veranderen de distributiecentra in een soort racebaan voor heftrucks.
Wonderbaarlijke stijging aantal heftruckongelukken
De situatie bij HEMA staat niet op zich. Volgens De Lang is er in de hele branche sprake van een “wonderbaarlijke” stijging van het aantal heftruckongelukken. Daarbij baseert hij zich op een rapport van de Inspectie SZW. In de eerste helft van 2016 vonden er al zeven dodelijke ongelukken plaats.
“Het rapport van de inspectie laat zien dat het aantal bedrijfsongevallen in zijn algemeenheid toeneemt. Het gaat om een stijging van 14 procent. Vorig jaar vielen er zeventig doden op de werkvloer. Dat is bizar veel.”
Hard rijden om targets te halen
De Inspectie SZW wijt het hoge aantal ongevallen aan een te hoge werkdruk. De Lang: “De economie draait weer, er zijn meer mensen nodig. Er worden even snel uitzendkrachten aangenomen die onvoldoende instructies krijgen.” Veiligheidsmaatregelen lijken weinig zin te hebben wanneer medewerkers zich genoodzaakt voelen hard te rijden om hun targets te halen.
Eenrichtingsverkeer kost medewerker been
De Lang noemt een ander recent voorbeeld. Een distributiecentrum dacht het goed geregeld te hebben door éénrichtingsverkeer in het leven te roepen. “Een gemiste stelling betekende: weer het hele parcours af om terug bij die stelling te komen. Waarop een heftruckchauffeur besloot toch een stukje achteruit te rijden om tijd te besparen. Een andere medewerker was daar niet op voorbereid en verloor zijn been bij de botsing.”
De Lang pleit voor het verplicht stellen van het heftruckcertificaat, ook bij uitzendkrachten. Verder moet het toezicht beter en de werkdruk omlaag.
HEMA: rustig ten tijde van het ongeval
HEMA heeft gereageerd op de berichtgeving rondom het dodelijke ongeval. De winkelketen zegt zich niet te herkennen in de kritiek. Bovendien zou het ten tijde van het ongeval juist rustig zijn geweest in de distributiehal. In een schriftelijke verklaring schrijft het winkelconcern: “Zodra we de uitkomst van het onderzoek van de arbeidsinspectie hebben ontvangen, zullen we dat uiteraard meenemen om, indien mogelijk, een nog veiligere werkplek voor onze medewerkers te creëren.”
Bron: logistiekprofs.nl