bron: TotaalTrans
DEN HAAG Bij een grote vrachtwagencontrole van de inspectiediensten van de drie Benelux-landen op zeven locaties in Nederland, België en Luxemburg waren woensdag 1 februari 31 van de 84 gecontroleerde vrachtwagens in overtreding, onder meer vanwege fraude met de tachograaf.
De vrachtwagens zijn gecontroleerd op fraude en manipulatie met de tachograaf, de naleving van de rij- en rusttijden, boorddocumenten en overbelading. Doel van de samenwerking is het delen van kennis en ervaring om zo te komen tot grotere uniformiteit van controlepraktijken tussen de landen.
PolitieautoZes boetes
In Nederland zijn 36 vrachtwagens gecontroleerd, waarvan er 14 in overtreding waren. Zes chauffeurs kregen een boete, onder meer voor tachograaffraude en twee maal voor het niet gebruiken van de bestuurderskaart als bijrijder hetgeen wel verplicht is. Eén chauffeur mocht niet meer verder rijden omdat hij met zijn tachograaf had geknoeid. Voor 11 overtredingen van de rij- en rusttijden zijn waarschuwingen gegeven. Van de gecontroleerde wagens kwamen er 8 uit Nederland, 26 uit de andere EU-landen en 2 van buiten de EU.
In Nederland controleerde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) met de collega’s van Belgische inspectiediensten en de Luxemburgse douane op snelwegen rond Geldrop, Moerdijk, Bodegraven en Zwolle.
België en Luxemburg
In België zijn bij de parkeerplaats E17 in Kruishoutem en de parkeerplaats E19-E42 bij Maisières 32 vrachtwagens gecontroleerd. Daarvan waren er 9 in overtreding. In Luxemburg zijn bij La croix de Gasperich 16 vrachtwagens gecontroleerd waarvan er 8 in overtreding waren.
Samenwerking en veiligheid
De gezamenlijke controle werd gehouden in het kader van het Verdrag van Luik dat door de drie partnerlanden in oktober 2014 werd ondertekend. Dit verdrag is gericht op verdergaande samenwerking tussen de Benelux-landen op het gebied van toezicht op en handhaving van EU-regelgeving met betrekking tot wegvervoer en op een harmonisatie van de regelgeving. ‘Deze samenwerking leidt tot een meer uniform toezicht op het wegvervoer, zorgt voor kostenbesparingen, alsook voor eerlijke concurrentie tussen transporteurs en correcte arbeidsomstandigheden voor chauffeurs. Hiermee vervullen de drie partnerlanden een voortrekkersrol binnen de Europese Unie.’
Het was de zevende keer dat de drie landen samen een grote controle uitvoeren binnen dit kader.