VLISSINGEN-OOST – Bij Scheepswerf Damen worden goedkope arbeidskrachten uit Roemenië uitgebuit. Dat meldt FNV. Het bedrijf ontkent dit. Er werken wel Roemenen bij Damen, maar die verdienen een schappelijk loon, meldt het bedrijf.
Wetgeving
Volgens de vakbond laten tientallen Nederlandse scheepswerven, waaronder Damen, Roemenen werken voor een hongerloontje. De Roemenen werken op Nederlandse scheepswerven voor ruwweg een derde van het loon van een Nederlandse werknemer. De bedrijven ontduiken zo de Nederlandse wetgeving en cao. Dat benadeelt de schatkist en kost Nederlandse arbeiders hun baan omdat ze drie keer zo duur zijn.
Onderaannemers
Het gaat meestal om lassers die in dienst zijn van onderaannemers, in het geval van Damen gaat het volgens FNV om het bedrijf Den Breejen. De Arbeidsinspectie heeft onderzoek gedaan naar de arbeidsomstandigheden van honderd Roemeense uitzendkrachten van het bedrijf. Uit het rapport blijkt dat de cao op verschillende punten wordt ontdoken.
Geen pensioen
Zo wordt er geen pensioen opgebouwd en betaalt het bedrijf nauwelijks werkloosheidspremie. Daarmee drukt Den Breejen de loonkosten met bijna de helft. Daarbij wordt een constructie gebruikt die volgens de FNV misbruik maakt van achterhaalde Europese regelgeving. Die zogenoemde A1-regeling is volgens de bond ooit met de beste bedoelingen opgezet maar wordt die regeling nu misbruikt door grote bedrijven voor winstmaximalisatie.
'Tijdelijke klus'
Vakbondsbestuurder Masja Zwart schetst hoe dat werkt: een Nederlands uitzendbureau besteedt een klus uit aan een buitenlands zusterbedrijf zodat het geen sociale premies in Nederland hoeft te betalen. De bedrijven zeggen dat er sprake is van een tijdelijke klus in Nederland en vragen via hun buitenlandse vestiging een zogenoemde A1-verklaring aan voor de ‘gedetacheerde werknemers’. Sociale premies worden betaald over het veel lagere minimumloon in bijvoorbeeld Roemenië of Polen.
Valse concurrentie
Daardoor zitten de voor het bedrijf veel duurdere Nederlandse werknemers thuis. De FNV noemt dit valse concurrentie. "Dit is een schandalige praktijk en dit moet echt ophouden", aldus Zwart. De vakbond eist modernisering van de regeling, nabetaling én wil dat de Roemenen voortaan gewoon via de cao worden betaald.
Beschuldigingen FNV naar Den Breejen Works
5 maart 2016
Den Breejen Works aan de Sportlaan in Sliedrecht. De Arbeidsinspectie deed onderzoek naar de arbeidsomstandigheden van honderd Roemeense uitzendkrachten van het bedrijf. De Roemenen bouwen schepen voor Groningen Ship Yard (GSY) in Waterhuizen.
HILVERSUM / SLIEDRECHT – Het Sliedrechtse bedrijf Den Breejen Works ligt onder vuur. Volgens vakbond FNV maken zeker vijf Nederlandse scheepswerven gebruik van goedkope arbeidskrachten uit Roemenië. De lassers zijn in dienst van onderaannemer Den Breejen Work die in Roemenië gevestigd is en de Nederlandse wetgeving en cao ontduikt. Dat bericht zaterdag 5 maart 2016 de NOS.
Den Breejen Works aan de Sportlaan in Sliedrecht. De Arbeidsinspectie deed onderzoek naar de arbeidsomstandigheden van honderd Roemeense uitzendkrachten van het bedrijf. De Roemenen bouwen schepen voor Groningen Ship Yard (GSY) in Waterhuizen.
Uit het rapport blijkt dat de cao op verschillende punten wordt ontdoken. Zo wordt er geen pensioen opgebouwd en betaalt het bedrijf nauwelijks werkloosheidspremie. Daarmee drukt Den Breejen Works de loonkosten met bijna de helft. Sinds 1 juli vorig jaar zijn opdrachtgevers verantwoordelijk voor onderbetaling door onderaannemers. En de FNV zal Den Breejen Works voor de rechter slepen, als de overtreding van de cao niet snel wordt gerepareerd. “Dit moet echt ophouden”, zegt vakbondsbestuurder Masja Zwart zaterdag tegen de NOS.
MAANDAG 7 MAART 2016, 17:52
Sliedrechts uitzendbureau onder vuur om goedkope Roemenen
Uitzendbureau onder vuur vanwege inzet goedkope Roemenen
Het Sliedrechtse uitzendbureau DB Work maakt zich volgens vakbond FNV schuldig aan het illegaal inzetten van Roemeense uitzendkrachten bij Nederlandse scheepswerven. Het bedrijf ontkent dat zelf ten stelligste en nodigt de bond uit voor een gesprek.
“We worden door de media met modder besmeurd. We werken hier keurig volgens de wet en houden ons aan alle regels, zowel de Nederlandse, Roemeense als Europese”, zegt Alex den Breejen van DB Work.
‘Onacceptabele schijnconstructies’
“Ze werken met schijnconstructies en deels op basis van oude wetgeving”, zegt Marije Ottervanger van de FNV juist. “Die mensen worden uitgebuit en omdat ze wel drie keer zo goedkoop zijn als Nederlanders, verliezen die hun baan. Onacceptabel.”
Bij een scheepswerf in Groningen zouden Roemenen voor nog geen euro per uur aan het werk zijn, zegt zij. “Of dat op meer plekken aan de hand is, zoeken we nu uit. Maar met de Arbeidsinspectie hebben we vastgesteld dat dat in Groningen wel gebeurt.”
‘Klinkklare onzin’
“Klinklare onzin”, reageert Den Breejen. “Al onze uitzendkrachten krijgen het minimumloon volgens de CAO en de meeste zelfs iets meer dan dat.” Wel erkent hij dat in Groningen gewerkt werd op een andere wijze dan bij de meeste van zijn klanten.
Het bedrijf in Groningen, waarover gesproken wordt, is net als twee andere bedrijven daar nog actief met het bouwen van casco’s. Dat is een vechtmarkt waarin elk dubbeltje wordt omgedraaid, weet hij. “Bij 77 van onze 80 klanten werken we volgens andere regels.”
“Allemaal legaal”, benadrukt Den Breejen. De FNV weet zeker van niet: “De loonkosten worden gedrukt door bijvoorbeeld minimale afdrachten voor ziekte en pensioen. Ook moeten de Roemenen 56 uur werken en krijgen ze 40 uur betaald.”
'Groningen Ship Yard sjoemelt met Roemeense werknemers'
Kraanmachinist
De arbeidsinspectie heeft onderzoek gedaan naar de arbeidsomstandigheden bij Groningen Ship Yard. Volgens een ex-werknemer, kraanmachinist van Marcel Haaften, werken er alleen nog maar Roemenen op de werf. 'Nederlandse lassers kom je hier op de werf niet tegen', zegt Van Haaften.
Hij is in de vijftig en werkloos, nadat hij jaren voor Groningen Ship Yard heeft gewerkt. 'Ik moest een Roemeense jongen opleiden tot kraanmachinist, nu is het zo dat hij op de kraan zit en ik thuis.'
Valse concurrentie
De FNV spreekt van valse concurrentie. Vakbondsbestuurder Masja Zwart noemt Groningen Ship Yard 'het putje van de scheepbouw in Nederland'. Volgens de bond zijn zij begonnen met het inhuren van goedkope arbeidskrachten waardoor andere werven gedwongen werden dat ook te doen om goedkoper te gaan werken.
Volgens een berekening van de FNV zou Groningen Ship Yard ruim een half miljoen euro per maand besparen op de loonkosten.
Rechter
De scheepswerf wordt volgende week per brief door de vakbond gewezen op de Wet Aanpak Schijnconstructies. Sinds 1 juli vorig jaar zijn opdrachtgevers verantwoordelijk voor onderbetaling door onderaannemers. Mocht Groningen Ship Yard geen gehoor geven aan de brief, dan sleept FNV het bedrijf voor de rechter.
De PvdA in de Tweede Kamer wil dat minister Asscher van Werkgelegenheid ingrijpt. De minister wil op dit moment nog niet op de kwestie reageren. Groningen Ship Yard was zaterdag niet bereikbaar voor commentaar.