bron:logistiek.nl
Het aantal dodelijke slachtoffers als gevolg van ongevallen in de logistiek, is in 2019 fors gestegen. Vorig jaar vielen veruit de meeste doden in vier jaar tijd.
De Inspectie SZW controleert extra in distributiecentra. Aanleiding is het grote risico op arbeidsongevallen en de stijging van het aantal ongevallen de laatste jaren, zo liet Inspectie SZW begin dit jaar weten. Exacte cijfers ontbraken toen, nu niet meer. Het aantal zware ongevallen is afgenomen, maar het aantal dodelijke slachtoffers is juist gestegen. Zo blijkt uit de data van de inspectiedienst.
Meer ongevallen dan bekend
SZW noteert voor vorig jaar 211 ongevallen waarbij 17 mensen om het leven zijn gekomen. De feitelijke cijfers voor de sector logistiek zijn waarschijnlijk veel dramatischer aangezien de inspectiedienst logistiek niet als een aparte sector meet. De bovengenoemde getallen betreffen enkel de categorie ‘vervoer en opslag’. Ongelukken in dc’s van bedrijven in bijvoorbeeld de handel, industrie of (land)bouw vallen hier niet onder. Daarnaast betreft het overzicht enkel ‘afgesloten cases’.
Stijging aantal doden
Als we ons enkel focussen op ‘vervoer en opslag’ vielen er vorig jaar meer doden dan in 2017 en 2018 samen. En bijna vier keer zoveel slachtoffers dan in 2015 toen er 5 dodelijke slachtoffers vielen te betreuren. In 2016 was dat 14, 2017 6 doden en in 2018 7 slachtoffers. Daarentegen nam het aantal ongevallen vorig jaar in de categorie ‘vervoer en opslag’ wel af tot 211. Dat is 18 minder dan in 2018 en 50 minder dan in recordjaar 2016.
Ernstige ongevallen
Het gaat volgens de inspectiedienst vooral om ernstige ongevallen waarbij werknemers, veelal uitzendkrachten, aangereden worden door heftrucks, elektrische pallettrucks of andere transportmiddelen. Eind februari overleed nog een 15-jarige jongen door een heftruckongeluk. Vooral in gangen, bij het laaddock, looppaden en bij kruisingen vinden de aanrijdingen plaats. Deze arbeidsongevallen worden meestal veroorzaakt door onachtzaamheid of het niet opvolgen van veiligheidsinstructies.
Oplossingen
Waarschuwingssysteem voor achteruit rijden, level assistant system, Blue spot, automatisch afremsysteem. Producenten van heftrucks hebben de afgelopen jaren diverse, technische hulpmiddelen ontworpen om het werken met heftrucks veiliger te maken. Brancheorganisaties initieerden diverse tools en projecten. De echte oplossing is de mens, verkondigt René de Koster, hoogleraar logistiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam al jaren. Gedrag en bewustwording zijn volgens hem de sleutels tot het succesvol reduceren van het aantal ongevallen.